Méregdrága szuperbringákon a magyar postások
A Magyar Posta Zrt. mintegy 1,1 milliárd forintért csaknem 4800 Krpan típusú szlovén gyártmányú kerékpárt és 30 kerékpár-utánfutót vásárol. Az ár magában foglalja az öt éven keresztüli karbantartását is. A szóban forgó kerékpárról és a pályázatról szakért
2008. január 3. csütörtök 11:55 - Pór Károly
- Most akkor szállított a Csepel vagy sem? Na, de nem is ez a fő kérdés, hanem, hogy mi döntött a győztes pályázó mellett, és minek kell megfelelnie:
„Ez egy speciálisan a postások számára kifejlesztett kerékpár. Ezt használják többek között a finn, a horvát, és a szlovén postások is, de Franciaországban is tervezik a bevezetését. Mondhatjuk, hogy ez egy drága kerékpár, hiszen 124 ezer forintba kerül egy váltó nélküli, és 130 ezer forintba egy váltóval ellátott, de nem lehet összehasonlítani az utcai kerékpárral.” – Mondta a szóvívő, aki ezt követően hosszan elemezte a postásbringa előnyeit: alumíniumváz, három részből álló fékrendszer, törhetetlen sárvédő, csúszásmentes pedál, alacsony energiaigényű világítás stb. Felhívta a figyelmet arra is, hogy döntő szempont volt a szervizelés kérdése: „Ez a cég vállalta, hogy öt éven keresztül Soprontól Kisvárdáig, tehát az ország teljes területén évente kétszer a helyszínre kiszáll és ellenőrzi a kerékpárok állapotát 1600 forint/darab áron, és a kopó alkatrészeket javítja, cseréli, és ha nyolc napnál hosszabb időt vesz igénybe a javítás, akkor cserekerékpárt biztosít.”
Tomecskó elmondta, hogy európai uniós közbeszerzési pályázatot írtak ki, melynek az a szabálya, hogy mindenkor a legjobb, vagyis legolcsóbb olyan ajánlatot tevő cégnek kell nyernie, amelyik megfelel a kiírás feltételeinek. A Posta csak a konkrét ajánlatot vizsgálhatja. Azt, hogy a nyertes pályázó honnan szerzi be a kerékpárt, vagy hogy az adott pályázónak milyen referenciái vannak, nem vizsgálhatja egy ilyen pályázat esetében a kiíró. A nyertes Cronopont Kft. azt vállalta, hogy 1,1 milliárd forintért leszállít 4800 kerékpárt, az ár tartalmazza a kerékpárok szervizelését, valamint további 1921 darab kerékpár opciós jogát. Tehát amennyiben a Posta igény tart rá akkor ebben az árban ezt a további mennyiséget is megkaphatja, ha nem tartanak rá igényt, akkor természetesen arányosan kevesebbet is kell fizetnie a Postának. A „csoda biciklikre”, amiknek Tomecskó szerint még a kerekei se durranhatnak ki - mert olyan gumikkal vannak ellátva, melyek kidurranási esélye minimális - még ebben az évben felülhetnek a postások.
Arra a felvetésre, hogy ugyanezt a céget (Cronopont Kft) egy másik korábbi pályázaton is győztesnek hirdették ki, de később a Közbeszerzési Döntőbizottság ezért megbüntette a Postát, a következőt reagálta Tomecskó: „Igen a Döntőbizottság hozott egy határozatot a levélbélyegző gépekre kiírt pályázattal kapcsolatban. A nyertes pályázóval kötött szerződést megsemmisítették, új eljárást rendeltek el és a Magyar Postát 3 millió forinttal megbüntették, de nem értünk egyet a döntéssel, ennek ellenére nem fellebbezünk, mert egyszerűbb új eljárást kiírni.” ( Egyszerűbb 3 millió forint bírságot kifizetni és új eljárást kiírni, mint fellebbezni a jogos igazunkért? – Ilyet se hallottam még!)
Az érintett céget is megkerestük, de telefonon többszöri ígéret ellenére sem álltak a rendelkezésünkre, csak annyit üzentek a titkárnőjük által, hogy az eddig a médiában róluk megjelent hírek nem igazak. Ettől bizony nem lettünk okosabbak. A cég e-mailes útra kívánta terelni a tájékoztatást, de mi erre nem vállalkoztunk, mert akkor alighanem még mindig várhatnánk a választ, tekintve hogy a telefonos interjúval is órákon át csak hitegettek minket.
Összegezve a postásbringa históriáját megállapíthatjuk, hogy nem lettünk sokkal okosabbak, a szakemberek és a Magyar Posta álláspontjának ismeretében sem. Azt ugyan megtudtuk, hogy egy több európai országban is használt ultramodern kerékpáron „száguldozhatnak” a magyar postások, az viszont nem derült ki, hogy egy ingatlanforgalmazásban jártas cég hogyan fog megfelelni a komoly szaktudást igénylő szervizelési feltételeknek. Nem tudtuk, hogy mi a Cronopont Kft titka: hogyan lehet az, hogy pár hónapja még korszerű levélbélyegző gépek pályázatán hirdették ki (szabálytalanul) győztesnek, most pedig kiderült, hogy a kerékpárszakmában is menők, legalább is az évtizedes szakértelemmel rendelkező Csepelt úgy leverik a szervizelési feltételek megteremtésében, mint vak a poharat. Nem derült ki az sem, hogy a Magyar Posta miért éppen akkor vásárol a szóvivő által is drágának mondott kerékpárokat, amikor (papíron) minden állami ágazat nadrágszíjat szorít, és miért éppen most döntöttek a fejlesztés mellett, ha korábban a gyengébb minőségű, de jóval olcsóbb magyar kerékpárok is évtizedekig tökéletesen megfeleltek. Erre nem válasz az, hogy a finnek is ilyet használnak, és a franciák is tervezik a bevezetését.
Jósok nem vagyunk, de azért egy tippet engedjenek meg. Egyelőre ugyan nincs szó arról, hogy a közeljövőben sor kerülne a Magyar Posta privatizálására, de ha ez a kérdés napirendre kerül (ami nem lenne meglepő), akkor így, bringástul minden bizonnyal versenyképesebb áron lehet majd értékesíteni a közvagyon ezen egyik utolsó dinoszauruszát (Postaszaurusz). Ja, és azon se tessék meglepődni, ha a Cronopont Kft nevével legközelebb is találkozni fogunk egy Posta-tender esetén, ez a cég ugyanis a jelek szerint mindenhez ért!
Képek:
www.krpan-bikes.si