Kalifornia kontra Egyesült Államok
Az Egyesült Államok tizenhat szövetségi állama Kaliforniával az élen beperelte a Bush-kormányzatot a nem kellően szigorú környezetvédelmi előírások miatt.
2008. január 4. péntek 07:58 - Hírextra
A szerdán egy San Franciscó-i szövetségi fellebbviteli bíróságnál benyújtott keresettel, amelyhez öt környezetvédelmi szervezet is csatlakozott, az Amerikai Környezetvédelmi Hivatal (EPA) decemberi döntésének a felülvizsgálatát akarják elérni: az EPA akkor ugyanis megvonta a jogot Kaliforniától, hogy saját szigorú környezetvédelmi előírásait érvényesítse a gépjárművek károsanyag-kibocsátását illetően.
Kalifornia, amelyet a szövetségi államok közül leginkább fenyegetnek a globális felmelegedés következményei, az üvegházgázok sokkal drasztikusabb csökkentését kívánja elérni 2002-ben elfogadott törvényével. Ennek értelmében 2016-ra az autógyártók 30 százalékkal lennének kötelesek csökkenteni új járműveik károsanyag-kibocsátását. A szövetséginél szigorúbb kaliforniai előírások Arnold Schwarzenegger kormányzó szerint akkora mennyiséggel csökkentenék a károsanyag-kibocsátást, mintha kivonnának a kaliforniai közutakról 6,5 millió autót.
A szabályozást Massachusetts, Arizona, Connecticut, Delaware, Illinois, Maine, Maryland, New Jersey, Új-Mexikó, New York, Oregon, Pennsylvania, Rhode Island, Vermont és Washington már átvette, s további államok kívánnak csatlakozni.
Az amerikai törvények értelmében a tagállamok jogosultak saját károsanyag-kibocsátási előírásokat érvényesíteni, de ehhez minden alkalommal engedélyt kell kérni a környezetvédelmi hivataltól, amely eddig mindig meg is adta hozzájárulását a szövetséginél szigorúbb helyi jogszabályok bevezetéséhez. Kalifornia esetében azonban most kivételesen megtagadta az engedélyt, egyebek közt arra a George Bush elnök által december közepén aláírt, a kaliforniainál kevésbé ambiciózus szövetségi törvényre hivatkozva, amely 2020-ra az autók benzinfogyasztásának 40 százalékos csökkentését írja elő.
A hatóság azzal is érvelt, hogy nem egyedül Kaliforniát sújtják az üvegházhatás következményei, ezért nem állnak fenn azok a "rendkívüli körülmények", amelyek igazolhatnák a kivételes elbánást.
A keresetet benyújtva Jerry Brown kaliforniai főállamügyész ugyanakkor kijelentette, hogy a szövetségi környezetvédelmi hatóság "országos szinten semmit sem tett az üvegházhatást okozó gázok visszaszorítására", csupán elgáncsolta a kaliforniai előírásokat, amelyeket 15 másik állam is át akart venni.
Kaliforniai számítások szerint a helyi szabályozás révén gyorsabban és nagyobb hatékonysággal lehet csökkenteni a gépkocsik károsanyag-kibocsátását. Eszerint 2016-ra a széndioxid emissziója évente 45,4 millió tonnával csökkenne Kaliforniában és azon államokban, amelyek átvették a szabályozást. Ez csaknem a kétszerese az éves szinten 23,4 millió tonnás mennyiségnek, amennyivel a szakértők szerint a szövetségi szabályozás alapján csökkenne a széndioxid kibocsátása.
Az Autógyártók Szövetsége a kaliforniai szabályozás elvetéséért lobbizik. A szervezet azzal érvel, hogy a szövetségi és állami szabályozás "keveréke" túlságosan bonyolult lenne. Az iparág leginkább attól tart, hogy a szigorú hatékonysági szabványok miatti fejlesztések lényegesen megemelik a gyártási költségeket.
Forrás: MTI