Az egészségügyi minisztérium adatai szerint évente mintegy félmillió ember hal meg olyan betegségekben, amelyeket összefüggésbe hoznak a dohányzással.
A WHO-konvenció egyebek között a dohányáru reklámjának teljes, vagy részleges betiltását irányozza elő, továbbá egyebek között az adópolitika felhasználását a dohányzás visszaszorítása érdekében, a dohányzás veszélyeinek felmutatását, a forgalom szigorúbb ellenőrzését, a dohányzás betiltását a nyilvános helyeken és a dohánytermelés területének csökkentését. Tavaly áprilisig a világ 145 országa és az EU csatlakozott a konvencióhoz.
A pártok máris támogatásukról biztosították a kormány döntését, amely szerint egyebek között teljes tilalommal sújtják majd a dohányáruk reklámját. Egy képviselő azonban felhívta a figyelmet arra, hogy a tilalmak nem vezethetnek a dohányosok hátrányos megkülönböztetéséhez.
Dmitrij Janyin, a fogyasztói szövetségek nemzetközi konföderációjának elnöke felvetette, hogy a cigarettásdobozokon nem csupán írott figyelmeztetést kellene elhelyezni, hanem az általa okozott betegségeket mutató elrettentő fotókat is. Mint mondta, Nyugaton a dohányzás elleni küzdelem már évek óta sikerrel folyik, s a nagy veszteségeket elkönyvelő dohányipari konszernek egyre nagyobb súllyal jelennek meg az orosz piacon.
Ami a dohányosokat illeti, szintén üdvözölték a csatlakozást, s egyedül az ellen emeltek szót, hogy az éttermekben, klubokban és bárokban is betiltsák a dohányzást: ehelyett azt javasolták, hogy az ilyen helyeken különítsék el a nem dohányzókat és a dohányosokat.
Oroszországban eddig is tettek a konvenció betűjével és szellemével egybeeső lépéseket, évek óta tiltott például az utcai cigarettareklám.