Bankot büntetnek megtévesztő reklámért
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 80 millió forint bírságot szabott ki a Raiffeisen Bank Zrt.-re, mert megítélése szerint a pénzintézet a Rugalmas Lakáshitel konstrukcióját népszerűsítő egyes hirdetéseiben nem megfelelő tájékoztatást adott, magatartása alk
2008. január 11. péntek 08:00 - Hírextra
A Raiffeisen Bank a határozat kézhezvétele után nyilatkozik az ügyről - közölte a hitelintézet sajtóosztálya az MTI-vel. A GVH 2007 augusztusában indított eljárást a Raiffeisen Bank ellen - derül ki a versenyhatóság sajtóközleményéből. A pénzintézet 2007. április 27-étől június 10-éig "Legújabb lakáshiteleinknél most Ön határozza meg a törlesztőrészletet" szlogennel folytatott reklámkampányt, ezt vizsgálta a hivatal.
A versenyhatóság megállapította: a vizsgált hirdetések azt közvetíthetik a fogyasztók felé, hogy a teljes futamidőre maguk választhatják meg - rugalmasan - a havi törlesztőrészlet mértékét. A fogyasztók a GVH szerint csak akkor kapnának reális képet a termékről, ha a tájékoztatás egyértelműen, pontosan tartalmazza: a Rugalmas Lakáshitel konstrukció esetében a törlesztőrészlet meghatározására csak a bank által meghatározott minimum és maximum összeg közötti mértékben; az első két évre vonatkozóan; devizaalapú hitel választása esetén van lehetőség.
Egyes tájékoztatások az 5 millió forint nagyságú hitel esetében kitértek az elérhető legkisebb törlesztőrészlet nagyságára és a kapcsolódó teljes hiteldíjmutató (THM) mértékére. A Raiffeisen a termékhez kapcsolódó tájékoztatásaiban kiemelte, hogy a THM legalacsonyabb értéke 6,17 százalék, ez azonban a hirdetettől eltérően a kampányidőszak alatt nem volt ténylegesen elérhető. Az állítás közzétételével a Raiffeisen Bank a termék valós megítélését, más, a piacon kínált termékkel történő összehasonlítás lehetőségét korlátozta - állapította meg a versenyhatóság.
A GVH álláspontja szerint a vizsgált tájékoztatások fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására való alkalmasságát elősegíti az a körülmény is, hogy a hitelszerződésekkel jellemzően hosszú időtartamra kötik le magukat az ügyfelek. A 2 évre bemutatott, a legalacsonyabb értéket biztosító feltételek mentén számított értékek a 35 éves, azaz 420 hónapos futamidőhöz képest nem adnak objektív képet - állapítja meg a versenyhivatal.
A bírság összegének meghatározásakor a versenyhatóság enyhítő körülményként vette figyelembe, hogy a fogyasztó végső döntésének meghozatala előtt, a szerződés megkötését megelőzően megismerheti az akcióban való részvétel összes feltételét.
A további informálódási lehetőség azonban nem küszöböli ki a jogsértést - hívja fel a figyelmet a GVH. A reklámoknak önmagukban,minden további információ megismerése nélkül kell hitelesnek, igaznak és pontosnak lenniük.
Forrás: hirado.hu/MTI