A Heathrow repülőteret üzemeltető British Airport Authority és a BA 4,3 milliárd fontot (1440 milliárd forintot) felemésztő közös vállalkozása 2001-ben indult, miután levonultak a környéket megszálló archeológusok, akik a szigetország történetének legnagyobb szabású régészeti feltárását hajtották végre; 100 hektárt ástak fel és összesen 80 ezer leletet mentettek meg a szupermodern repülőgépek elől, köztük például egy kétezer éves favödröt és egy ie. 3000 körül készült kőbaltát.
A régészek után az építőmunkások jöttek, megmozgattak 9 millió köbméter földet, eltereltek két folyót, kifúrtak 13 kilométernyi alagutat és öt év alatt felhúzták Nagy-Britannia legnagyobb önmagában álló épületét, a T5-öt.
A negyven méter magas terminált úgy kellett felépíteni, hogy a legnagyobb toronydaru se legyen 43 méternél magasabb, mert zavarná a Heathrow radarjait. A 30 ezer négyzetméternyi üvegfelülettel borított, ötszintes épület - a többi között a párizsi Pompidou Központot és a London Dome-ot tervező Richard and Partners stúdió munkája - területe emeletenként 10 futballpálya nagyságú, összesen pedig 365 ezer négyzetméter, több mint ötször annyi, mint a legnagyobb magyarországi bevásárlóközpont, a budapesti Aréna Plaza üzletei összesen.
A T5 utaskiszolgáló rendszerének fejlesztői a Heathrow vendégei körében végzett közvélemény-kutatás eredményeiből indultak ki. Az utasokat leginkább a sorban állás, az elkeveredő csomagok és az elhúzódó biztonsági ellenőrzés zavarta. A szakértők azt ígérik, hogy a T5-ön megforduló utazónak nem lesz oka panaszra, mert a leghosszabb sor is csak két emberből áll majd, a check-in a biztonsági ellenőrzéssel együtt sem lesz hosszabb 10 percnél, a csomagkezelő rendszer pedig a legbiztonságosabb lesz az egész világon.
A remények szerint tízből nyolc utas már otthon bejelentkezik a járatára a BA honlapján keresztül - így maga választhatja meg, hogy hol ül a gépen - és kinyomtatott beszállókártyával érkezik a terminálra, vagy a kapuknál telepített 96 önkiszolgáló check-in automata egyikét használja majd. Ezután már csak a csomagfeladó pultnál (Fast Bag Drop) kell feladnia a bőröndjét - ilyenből is 96 lesz, a szintidő 90 másodperc - és mehet az útlevél-ellenőrzésre.
A 21 biztonsági pontot újgenerációs szkennerekkel szerelték fel, ennek köszönhetően nem kell levenni a cipőt meg az övet, és a laptopot sem kell kivenni a kézipoggyászból. Ez a szakasz legfeljebb öt percig tarthat, még a belföldi útra induló brit állampolgárok esetében is, akiktől ujjlenyomatot vesznek és le is fényképezik őket, hogy valahogy azonosíthatóak legyenek, hiszen belföldi járathoz nem kell útlevél, a fényképes személyi igazolvány pedig ismeretlen fogalom Nagy-Britanniában. Az adatokat azonnal törlik, ahogy leszállt a gép a célállomáson.
Az sem gond, ha valakinek nem volt ideje otthon felmennie a BA portálra vagy idegenkedik az automatáktól, mert becsekkolni a hagyományos módon is lehet. 140 multifunkcionális pult szolgálja az utasokat, ahol bejelentkezhetnek és feladhatják a csomagokat, de akár jegyet is válthatnak vagy módosíthatják az adatokat.
A poggyászt 18 kilométer hosszú futószalagrendszer mozgatja. A csomagra hagyományos bilétát akasztanak, de a szokásosnál nagyságrendekkel több ellenőrző ponton futtatják át, így minden pillanatban tudni lehet, hogy éppen hol tart és sokkal kisebb az esély rá, hogy elkavarodik. A rendszer óránként 12 ezer csomag kezelésére képes, a futószalag pedig óránkénti 60 kilométeres sebességre tud gyorsulni, hogy a csomagok időben elérjék a gépeket, vagy megérkezzenek a csomagkiadó terembe, mire a leszálló járat első utasa odaér.
A bejelentkezés és a biztonsági ellenőrzés után érkeznek az utasok a gigantikus váróterembe, ahol 18 500 ezer négyzetméteren 150 üzlet - köztük 25 vendéglő, kávézó és pub - közül válogathatnak. A BA kiemelt ügyfelei, az első osztály utasai és az Executive Club különböző hűségkártyákkal felszerelt tagjai a Galleries Lounge-ban tölthetik az időt. Ez a világ legnagyobb és legdrágább reptéri luxusvárója, 60 millió fontba került és egyszerre 2500 utast képes kiszolgálni. Van benne például mozi, gyógyfürdő szépségszalonnal és "főzőszínház" - a Chef's Theatre -, ahol a vendég üvegfalon keresztül nézheti, hogyan dolgoznak a sztárszakácsok.
A T5 egyébként csak március végén nyit, de már nagy a sürgés-forgás. 16 ezer önkéntes teszteli az új terminált a 4 ezer férőhelyes parkolóházzal és a hat peronos állomással együtt, ahová két belvárosi metróvonal szerelvényei érkeznek. A T5-ön már az első évben a BA 30 millió utasát szolgálják majd ki és több mint 16 ezer embernek adnak munkát - hangzott el a helyszínen tartott bemutatón, amelyet európai, köztük magyar újságíróknak szerveztek a T5 üzemeltetői.