Az arckép így visszakerült oda, ahol a nagy tudós négy évszázaddal ezelőtt felfedezéseit magyarázta.
Húsz éve egy szenvedélyes portrégyűjtő bukkant rá a képre egy milánói antikváriusnál, és rögtön Galilei vonásait vélte felismerni. A képet megvásárolta, hitelességéről is kapott igazolást, de szerette volna ezt műértővel megerősíttetni. Sokáig eredménytelenül próbálkozott, míg tavaly egy újságcikkben olvasott arról, hogy William Shea, a padovai egyetem professzora felfedezett egy rajzot, amelyet Galilei a Holdról készített, és áltaqlában is igazi szakértője a nagy tudós életének. Hozzáfordult, és Shea megerősítette, hogy a kép valóban Galileit ábrázolja.
A szénnel és vörös krétával készült rajz Ottavio Leoni padovai festő 1624-ben befejezett műve. A művész híres portréfestő volt, ismert arról, hogy élethűen, minden szépítés nélkül ábrázolta modelljeit. Nála rendelt arcképet Bernini, Caravaggio és a kor sok nagy személyisége. Leoni általában két képet festett mindenkiről. Az egyiket a megrendelőnek adta, a másikat magánál tartotta. A művészettörténészek eddig abban a hitben voltak, hogy Galilei esetében is így történt. Az egyik aláírt kép a Louvre-ban van, a másik, nem aláírt a firenzei Marucelliana könyvtárban.
A most megtalált harmadikat Galilei haláláig Arcetriben, a házában őrizte. Valószínűleg nem véletlenül, ugyanis a különböző festők által készített hat arcképe közül minden bizonnyal ez ábrázolja őt olyannak, amilyen valójában volt. A kép és egyéb dokumentumok az utódok generációin keresztül a családban maradtak, majd mindent eladtak. A mű valószínűleg akkor került Moszkvába, a Puskin múzeumba. Később, eddig nem ismert módon a müncheni Holtkott gróf gyűjteményének része lett. A család a második világháború után eladta más festményekkel együtt - írta a Corriere della Sera című olasz napilap.
A kép valódiságának megállapításában részt vett Horst Bredekamp professzor, a berlini Humboldt-egyetem művészettörténésze is.