Dénes Balázs, a TASZ elnöke újságírók előtt elmondta, hogy az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium felkérésére elkészített.
"Frech-tervezet" egyik legnagyobb újítása, hogy a droghasználókkal szemben nem büntető-, hanem szabálysértési eljárást indítana.
Ez azt jelenti, hogy a droghasználót a rendőrség nem állítaná elő, nem indítana büntetőeljárást ellene, hanem elkobozná tőle az illegális szert és pénzbírsággal büntetné (maximum 50 ezer forint) a szabálysértőt.
A TASZ elnöke felhívta a figyelmet arra, hogy a jelenlegi szabályozás több kárt okoz a társadalomnak, mint amennyit megelőz: a szigorú törvényeknek semmilyen visszatartó erejük nincsen, a drog miatti eljárások 80 százaléka fogyasztók ellen indul, ami évente 8 milliárd forintjába kerül az államnak.
A törvényi szabályozás ráadásul szembemegy a szakértők többségének véleményével: sokkal hatékonyabb megelőzésre költeni több pénzt, mint a szigorú állami szabályozás fenntartására - tette hozzá.
Ritter Ildikó kriminológus, aki szintén részt vett a sajtótájékoztatón, rámutatott, hogy az új törvénytervezet egyik legnagyobb előnye a jelenlegivel szemben, hogy gyors, arányos és következetes eljárást tesz lehetővé.
A kriminológus szerint nem csökkent a kábítószer-használók száma a szigorú törvények miatt, "valószínűleg a dekriminalizáló, új tervezet hatására sem indul el egy csökkenő tendencia."
Topolánszky Ákos, a Magyar Addiktológiai Társaság (MAT) vezetője a sajtótájékoztatón elmondta, hogy a drogpolitikának nem is az a feladata, hogy csökkentse a droghasználók számát, inkább az, hogy választ adjon egy adott társadalmi helyzetre.
Külföldi példák alapján - ahol ilyen enyhítő törvényeket hoztak - nem, vagy csak kis mértékben növekedett a droghasználók száma. A cél, hogy életszerű legyen a szabályozás - tette hozzá.
Frech Ágnes bírónő által kidolgozott törvénytervezet fő célja, hogy egyszerű és egységesen értelmezhető büntetőjogi szabályozást teremtsen. Az eddigiektől eltérően nem tesz különbséget függő és nem függő fogyasztó között, világosan szétválasztja a kábítószerrel való kereskedést és a fogyasztást, a tervezet megszünteti a fölösleges és a szabályozást túlbonyolító minősítő körülményeket (üzletszerűség), de megtartja azokat, amelyek valóban szükségesek (kiskorúak fokozott védelme) - derült ki.
Arányos szankciókat vezetnének be a drogkereskedőkkel szemben: 5-15 évig terjedő szabadságvesztéssel sújtaná a kábítószerrel való kereskedelmet.
Az új törvénytervezet nem tesz különbséget a könnyű és a kemény drogok között, azért mert ez a megkülönböztetés nem tudományos, valójában csak drogok vannak különböző élettani és társadalmi hatásokkal - áll a törvénytervezet ismertetőjében.
Horn Gábor, az SZDSZ ügyvivője és Léderer András, a párt Új Generáció nevű ifjúsági szervezetének elnöke az MTI-hez eljuttatott közös közleményükben támogatandónak nevezik a sajtótájékoztatón ismertetett koncepciótt, amelyet fontos lépésnek tartanak a kábítószer-fogyasztók dekriminalizációja szempontjából.
Véleményük szerint a tervezet világosan fogalmaz: markánsabb különbséget tesz a kábítószerrel visszaélés formái között. A politikusok felszólítanák rá, hogy egyértelműen el kell különíteni a kereskedők és a fogyasztók számára kilátásba helyezett joghátrányokat és minősítéseket.
bny \ bwt \ bnd \ bhá
MTI 2008. január 22., kedd 16:55
Információ
Jog-drog
A drogtörvény egyszerűsítése mellett kampányol a TASZ
Budapest, 2008. január 22., kedd (MTI) - Frech Ágnes, a Fővárosi Bíróság Büntetőjogi Kollégiumának elnöke által elkészített törvénytervezet alternatívát kínál a jelenlegi drogszabályozással szemben; a tervezetről és a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) jogvédő szervezet ezzel kapcsolatos álláspontjáról kedden tartottak sajtótájékoztatót Budapesten.
Dénes Balázs, a TASZ elnöke újságírók előtt elmondta, hogy az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium felkérésére elkészített
"Frech-tervezet" egyik legnagyobb újítása, hogy a droghasználókkal szemben nem büntető, hanem szabálysértési eljárást indítana.
Ez azt jelenti, hogy a droghasználót a rendőrség nem állítaná elő, nem indítana büntetőeljárást ellene, hanem elkobozná tőle az illegális szert és pénzbírsággal büntetné (maximum 50 ezer forint) a szabálysértőt.
A TASZ elnöke felhívta a figyelmet arra, hogy a jelenlegi szabályozás több kárt okoz a társadalomnak, mint amennyit megelőz: a szigorú törvényeknek semmilyen visszatartó erejük nincsen, a drog miatti eljárások 80 százaléka fogyasztók ellen indul, ami évente 8 milliárd forintjába kerül az államnak.
A törvényi szabályozás ráadásul szembe megy a szakértők többségének véleményével: sokkal hatékonyabb megelőzésre költeni több pénzt, mint a szigorú állami szabályozás fenntartására - tette hozzá.
Ritter Ildikó kriminológus, aki szintén részt vett a sajtótájékoztatón, rámutatott, hogy az új törvénytervezet egyik legnagyobb előnye a jelenlegivel szemben, hogy gyors, arányos és következetes.
A kriminológus szerint nem csökkent a kábítószer használók száma, a szigorú törvények miatt, "valószínűleg a dekriminalizáló, új tervezet hatására sem indul el egy csökkenő tendencia."
Topolánszky Ákos, a Magyar Addiktológiai Társaság (MAT) vezetője a sajtótájékoztatón elmondta, hogy a drogpolitikának nem is az a feladata, hogy csökkentse a droghasználók számát, inkább az, hogy választ adjon egy adott társadalmi helyzetre.
Külföldi példák alapján - ahol ilyen enyhítő törvényeket hoztak - nem, vagy csak kis mértékben növekedett a droghasználók száma. A cél, hogy életszerű legyen a szabályozás - tette hozzá.
Frech Ágnes bírónő által kidolgozott törvénytervezet fő célja, hogy egyszerű és egységesen értelmezhető büntetőjogi szabályozást teremtsen. Az eddigiektől eltérően nem tesz különbséget függő és nem függő fogyasztó között, világosan szétválasztja a kábítószerrel való kereskedést és a fogyasztást, a tervezet megszünteti a fölösleges és a szabályozást túlbonyolító minősítő körülményeket (üzletszerűség), de megtartja azokat, amelyek valóban szükségesek (kiskorúak fokozott védelme) - derült ki.
Arányos szankciókat vezetnének be a drogkereskedőkkel szemben: 5-15 évig terjedő szabadságvesztéssel sújtaná a kábítószerrel való kereskedelmet.
Az új törvénytervezet nem tesz különbséget a könnyű és a kemény drogok között, azért mert ez a megkülönböztetés nem tudományos, valójában csak drogok vannak különböző élettani és társadalmi hatásokkal - áll a törvénytervezet ismertetőjében.
bny \ bwt
MTI 2008. január 22., kedd 13:38
Információ