2024. november 22. - Cecília

Álom és rémálom színezi a légiforgalmat

A repüléstől irtózók felsóhajthatnak: a cím nem légibalesetekre, csak két különleges repülőgép típusnevére utal. Mindkettő igazi "médiasztár" nálunk is: az egyik magyar vonatkozása miatt, a másik a repülőgéptervezők gigantomániája és a kivitelezők sorozat
2008. január 24. csütörtök 10:00 - Hírextra

A világ eddig épült legnagyobb repülőgépe, az ukrán Antonov An-225-ös, a "Mrija" (Álom) elnevezésű, hat sugárhajtóművel repülő teherszállító-gép január 19-én, a rossz időjárás miatt egy nappal később, s még így is szinte átláthatatlan ködben érkezett Ferihegyre. Eredetileg a szovjet űrkompot, a Buran-t szállította a hátára szerelten, - a program feladása után alakították át teherszállításra. Kifejezetten nagyméretű és súlyos berendezések szállítására bérelhető, óránként hárommillió forintért. Tőlünk gyors berakodás után Ománba vitte a MOL speciális olajkutató mozgó gépkolosszusait.

Az An-225-ös szárnyvégei között 88,4 méter a távolság, óriási rakterében 250 tonnányi terhet vehet fel, hatfőnyi személyzete mellett van hely 70 utasnak is. A földön szinte hernyótalpat alkotnak a kerekei, orra a berakodáshoz felhajtható és egészen alacsonyan lévő rakterébe a kerekes járművek egyszerűen behajthatnak. 920 km/órás sebességgel 4300 kilométerre tud elrepülni. (A legnagyobb amerikai szállítógép, a négy-hajtóműves C5-AGalaxy szárnyvég-távolsága csak 67,8 méter, maximális teherbírása 118 tonna).

Az első hivatalos utasszállítással alaposan megkésett, de végül 2007 októberének végén a Szingapúr-Sidney vonalon forgalomba helyezett kétemeletes Airbus 380-asnak, a világ jelenleg legnagyobb utasszállítójának a konkurrens Boeing a 787 Dreamliner-rel kívánta megadni a sorozatos késedelmek idején a kegyelemdöfést. Ám a legkorszerűbbnek nyilvánított
álomgép ugyancsak a kapkodás áldozatává lett. Első példányait még 2007 végén át kellett volna adni, de különféle gyártási és szerelés problémák miatt azt előbb idén februárra, aztán májusra, végül 2008 végére halasztották, s még az sem biztos, hogy nem lesz szükség újabb halasztásra. A megrendelőket azonban ez sem tántorítja el döntésüktől: a még át sem adott gépre rekordszámú, 833 rendelést és opciót tartanak nyilván. Ha a vevők aztán a késés miatt behajtják a késedelmi kártérítést, a pönálét, a nevét legegyszerűbben Álomgépre fordítható Dreamliner a Boeing gazdálkodása szempontjából rémálom-géppé is változhat. Főleg, ha közben rendszeressé válik a konkurens Airbus A 380-asok szállítása.

Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Tudomány témában
Ön szerint mi okozta a koronavírust?
Egyszerű véletlen
Az állatok és emberek közt megnövekedett találkozásszám
Kína terjesztette gazdasági előnyökért
Trump áll mögötte
Nem tudom, de nem lehet véletlen
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását