A Filmírás Napja című, egész napos rendezvényen Grunwalsky Ferenc, a Magyar Mozgókép Közalapítvány elnöke leszögezte: síkra száll azért, hogy kialakuljon egy olyan csoport, amely egyrészt segíteni tudja mások ötleteit, másrészt saját ötletekkel is előáll.
Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy utóbbinak Magyarországon nincs hagyománya, azaz szinte kizárólag rendezői filmek vannak, ötlethez nem keresnek rendezőt.
"A fél magyar irodalom a filmgyárban dolgozott" - utalt a néhány évtizeddel ezelőtt még működő rendszerre, és felidézte, hogy ennek halála akkor következett be, amikor az íróknak már csak azokért a novellákért fizettek, amelyekből film készült.
Újra kell gondolni a filmterv-fejlesztés folyamatát: a megvalósítás során többször vissza kell nyúlni a forgatókönyvhöz, több bírát kell felkérni, és egyes jeleneteket, dialógusokat át kell dolgozni az optimális verzió megszületéséhez - mutatott rá.
Grunwalsky Ferenc leszögezte, hogy a kuratórium elnökeként kezdeményezni fogja a támogatási rendszer ennek megfelelő átalakítását. A rendező-producer mágikus kettősségét a rendező-író-producer hármasává kell alakítani, és a középső, szakértő csapatot a pályázati rendszerbe kell illeszteni - magyarázta.
Demjén Réka forgatókönyvíró problémaként említette, hogy a rendezői filmek dominanciája miatt az írók nem kapnak inspirációt forgatókönyvek elkészítésére. Ha az ötlet a rendezőtől indul ki, akkor az író keze már nagyon meg van kötve - jegyezte meg.
Hegedűs Bálint, a játékfilmes és televíziós forgatókönyvírással, tanácsadással és oktatással foglalkozó Fade In Script Consulting képviselője az úgynevezett scriptdoktorok szerepét hangsúlyozta. Vélekedése szerint a Magyarországon alig működő kontrollcsoportnak a címadástól a dramaturgiai cselekményig részt kellene vennie a filmkészítés folyamatában.
Hozzátette, e csoport kialakulásának érdekében külföldi szakembereket kellene meghívni, hogy tartsanak előadásokat és továbbképzéseket. (A Fade In szervezésében rendezték meg tavaly októberben Pécsett az első közép-európai forgatókönyv-börzét - Central European Pitch Forum).
Németh Gábor forgatókönyvíró a filmtámogatás hatékonyabb felhasználásának szükségességét emelte ki, leszögezve, hogy a stáb csúcsán a kreatívproducernek kellene ülnie, aki eldöntené, hogy a terepszemlétől a karakterkeresésig az adott filmben mi a legfontosabb.