Összefoglaló a vasutassztrájkról
Felfüggesztette csütörtök délben a vasutassztrájkot a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ). A felfüggesztés legkésőbb február 15-ig hatályos, közben az egyeztetéseket folytatják a munkaadóval. A MÁV délután megkezdte a menetrend szerinti vasúti
2008. február 7. csütörtök 22:40 - Hírextra
Halasi Zoltán, a VDSZSZ budapesti területi ügyvivője elmondta: a felfüggesztéssel a tárgyalásos megegyezés lehetőségét szeretnék segíteni. Remélik, hogy a folytatódó tárgyalásokon ennek hatására a munkáltató rugalmasabban áll majd a szakszervezeti követelésekhez.
Gaskó István, a VDSZSZ elnöke közölte: "ha a munkáltató becsapja az ajtót a tárgyalások előtt, akkor akár előbb is folytatódhat a munkabeszüntetés". Hozzátette: elvárják a munkáltatótól, hogy a tárgyalások során szakítson a "nincs alku" állásponttal, és Európában elfogadott szociális párbeszédet folytasson.
Elmondta: úgy ítélik meg, hogy a vasúti közlekedésben a közlekedésbiztonság megroppant, a munkáltató a sztrájk letörésére minden szabályt áthág, a személyszállító vonatokat kötelező vizsgálat és megfelelő személyzet nélkül továbbítja.
A MÁV - a sztrájk felfüggesztéséről hozott szakszervezeti döntést követően is - kitart korábbi álláspontja mellett, jogilag, gazdaságilag megalapozatlannak tartja a VDSZSZ követeléseit.
Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója visszautasította a VDSZSZ elnökének állításait, amely szerint a MÁV veszélyezteti a vasúti közlekedés biztonságát, illetve fenyegetné a sztrájkolókat.
Heinczinger István úgy értékelte, hogy a VDSZSZ sztrájkja a 10 százalék többletbérfejlesztésért, illetve a privatizációs bevételből történő részesedért értelmetlen, felelőtlen megmozdulás, a területi munkaadók ezt megpróbálták megértetni a dolgozókkal, ami nem jelentett fenyegetést. A vezérigazgató emlékeztetett arra, hogy több olyan megállapodás is van a többi vasutas szakszervezettel, amelyet a VDSZSZ nem írt alá, szerinte azért, hogy sztrájkot tudjon szervezni.
Heinczinger István tájékoztatása szerint a konszolidált veszteség a MÁV-csoportnál napi 300-500 millió forint között lehet a sztrájk alatt, ennek felmérése folyamatban van.
A MÁV tájékoztatása szerint csütörtök délutántól fokozatosan és folyamatosan indulnak az elővárosi vonatok, a távolsági járatok, az InterCity és gyorsvonatok, a teljes menetrend pénteken reggelre áll helyre. A nemzetközi forgalom visszaállításához hosszabb időre lesz szükség.
Forrás: MTI