A dán Európai Fogyasztói Központ által kidolgozott "Howard, the shopping assistant" fantázianévre hallgató vásárlói segéddel a fogyasztó még a vásárlás előtt ellenőrizheti azokat a honlapokat, ahol vásárolni szeretne.
Morvay György az Európai Fogyasztói Központ (EFK) magyarországi igazgatója az MTI kérdésére válaszolva elmondta: a vásárlási tanácsadó célja, hogy a fogyasztók információkat szerezhessenek a megbízhatatlan honlapokról, tisztességtelen kereskedőktől, valamint megismerjék az európai online-vásárlással kapcsolatos jogaikat.
A www.efk.hu oldalon a Vásárlási tanácsadó menüpontra kattintva egy előugró ablakban megjelenő keresési mezőbe lehet beírni az adott elektronikus kereskedelemmel foglalkozó honlap nevét, a kereskedő székhelyének országát, valamint a regisztrációs számát (ezeket az adatokat a kereskedő a weboldalán is köteles megadni), ezután számos olyan információt tudhat meg az érdeklődő, amelyeknek birtokában megalapozottabb döntéseket hozhat.
Ismeretlen elektronikus áruházból történő vásárlás előtt érdemes ellenőrizni, hogy mikor regisztrálták az adott oldalt, és a tevékenységi köre változott-e az utóbbi időben. A túlzottan alacsony árak, és az előzetes fizetés feltétele már gyanakvásra adhat okot.
A keresőbe ágyazott Archive.org keresési eredményeket annak ellenőrzésére lehet használni, hogy az oldal mikortól, és milyen tartalommal működik. A Google-keresés eredménye pedig az adott áruházzal kapcsolatos esetleges negatív tapasztalatokat is megmutatja.
A magyarországi vásárlók általában postai utánvétellel vagy banki átutalással fizetnek az online boltokban megrendelt termékekért, a hitelkártyák használata itthon még nincs elterjedve - mondta az igazgató.
Morvay György kiemelte, hogy az oldal célja a vásárlói panaszok csökkentése érdekében a lehető legtöbb információ átadása, hozzátéve, hogy a vásárlóknak főként a távol-keleti és az amerikai oldalakkal kell körültekintőnek lenniük.