Exkluzív interjú a sztrájkvezérrel
Fiala János Kelj fel Jancsi című műsorának vendége volt a Pont Fm 88.1-en ma reggel Gaskó István a VDSZSZ (Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezet) első embere. A sztrájkvezérrel a műsor után személyesen is beszélgettünk.
2008. február 12. kedd 15:24 - Pór Károly
Véleménye szerint a közvélemény hogyan ítéli meg a sztrájkot? A Kelj fel Jancsiban elhangzott hallgatói hozzászólásokról mi a véleménye?Egy ilyen betelefonálós műsor nem reprezentatív, mint ahogy a hozzánk beérkező vélemények száma sem az. Ma nincs közvélemény-kutatás a sztrájk megítélését illetően. Elég vegyesek a hozzánk eljutó vélemények, de ezekből messzemenő következtetést nem vonnék le. Megértést és türelmet kérek a csata lefolytatásának végéig.
Hogyan áll most a csata? Február 15-ig felfüggesztették a sztrájkot, az azóta eltelt időben a tárgyalásokon közeledtek-e az álláspontok? A minisztérium illetékesei korábban azt nyilatkozták, hogy képtelenségeket követelnek, lát-e mégis esélyt a megállapodásra?Szerintünk nem képtelenség. A minisztérium arról beszél, hogy 30 milliárdos a követelésünk, ami valóban irreális, de a mi számításaink alapján az általunk követelt összeg nem éri el a 9 milliárdot, abból a 110 milliárdos árbevételből, ami a MÁV Cargo privatizációból befolyik. Ha nem lenne esély a megállapodásra, akkor nem sztrájkolnánk, mert értelmetlen dolgot azért nem csinálunk. Vannak háttéregyeztetések, melyek alapján úgy gondoljuk, hogy nem kizárt az egyezség.
Minden nap tárgyalnak? Ha nincs megegyezés, akkor pénteken mindenképp folytatódik a sztrájk?Ma nem tárgyalunk, tegnap és holnap igen. Ha valós érdemi tárgyalásokra sor kerül, akkor ezek alatt nyugodt sztrájkmentes körülményeket fogunk biztosítani.
A Munkaügy Bíróság tegnap jogellenesnek minősítette a sztrájk azon követelését, amely a személyi alapbér 10 százalékos emelésére irányul, azzal az indokkal, hogy MÁV Zrt. munkáltató és az öt reprezentatív szakszervezet között 2006. december 30-án megkötött négyéves Együttműködési Megállapodásnak része az éves bérmegállapodás, továbbá az a kikötés, hogy az éves bérmegállapodás kikényszerítésére a szakszervezetek nem kezdeményezhetnek sztrájkot. Mi erről a véleménye?A bíróság tévesen idézi az együttműködési megállapodást, mert az nem tartalmazza, hogy nem lehet sztrájkolni. Az van a megállapodásban, hogy a négyéves hosszú távú együttműködési pontok megváltoztatásáért a szakszervezet nem indít sztrájkot, minden egyéb kérdésben pedig - mint amilyen a bérkérdés - a tárgyalásos, békés megoldás hívei a felek. Az kategorikusan nincs kijelentve, hogy ne lehetne sztrájkot kezdeményezni. Ezért fellebezni fogunk a döntés ellen.
Ha másodfokon sem ad igazat önöknek a bíróság, akkor ennek milyen hatásai lehetnek?Semmilyen hatása nem lehet, legfeljebb ezt nem lehet követelni, de ezt valószínűtlennek tartom. Egy sztrájk akkor jogszerűtlen, ha valamennyi követelése az, márpedig ezt a másik követelésünk kapcsán nem állapította meg a bíróság.
Mennyibe került eddig önöknek a sztrájk, és mennyit tudnak erre fordítani?Sokba került, és sokat is tudunk rá fordítani, de a háborúba induló katonaság sem mondja meg, hogy mennyi tölténye van…
A VDSZSZ-en belül milyen a hangulat, hisznek-e még a tagok a vezetésben, a sztrájk hatékonyságában?Miért ne hinnének? A döntést nem a VDSZSZ vezetői hozzák meg, hanem a tagság képviselői. Mi csak az ő akaratukat teljesítjük. Ezért elmondható, hogy egy újabb sztrájk esetén ismét teljesen megbénul a vasúti közlekedés.
A múlt heti sztrájk utolsó napjaiban már az látszott, hogy egyre kevesebben vesznek részt a munkabeszüntetésben.Nem ez látszott, ez csak az utolsó napon volt így, mert már az előző napon szóba került a sztrájk felfüggesztése. Reggel 9-kor döntöttünk a felfüggesztés mellett, és akkor már nem is álltak be az emberek a sztrájkba.
A vasutas szakszervezetek között milyen most a kapcsolat, mert a VDSZSZ-en kívül a többi szervezet nem támogatta a múlt heti sztrájkot.Nem egy új dolog, hogy a másik két szakszervezet nem szolidáris velünk, ez része a szakszervezetek közötti presztízsharcnak. Már ’89-ben is az addigi egyetlen szakszervezet, a VSZ (Vasutasok Szakszervezete) kritikája nyomán jött létre a VDSZSZ .
Nem fél attól, hogy ez a sztrájk rávilágíthat arra, hogy valóban nincs szükség azokra a mellékvonalakra, melyeknek a bezárását tervezte ősszel a minisztérium?Ez nagyon tudománytalan lenne, és egyébként sincs egyetértés még a minisztériumon belül sem a mellékvonalak bezárásáról. A 38 tervezett vonal bezárása még a vasúti hivatal vezetőjének álláspontja szerint is csak ezrelékben mérhető megtakarításokat eredményezhet. Ezért én nem félek ezen vonalak megszüntetésétől, kivéve, ha így akarnak visszavágni bosszúból a sztrájk miatt.
Az ön pozíciója betonbiztos?Engem a tagság választott, és ők is tudnak leváltani.
Nem tart háttéralkuktól a tagság és a minisztérium között?Nem tartom ezt valószínűnek, mert a mi működési mechanizmusunk nem teszi lehetővé azt, hogy a tagság képviselői kifaroljanak a saját döntésüket képviselő elnök mögül.