Gyorsabb, zöldebb, de kevésbé szabad világ?
A Deloitte Touche Tohmatsu (DTT) 2008-as esztendőre szóló előrejelzései a telekommunikációs, média és technológia (TMT) szektorra mindhárom témakörben foglalkoznak az internetezéssel kapcsolatos idei várható trendekkel. Természetesen meglepetések várhatna
2008. február 13. szerda 11:03 - Pálfi Rita
A DTT elemezte három szektorra általánosan érvényes, hogy az előrejelzés jóslatai közvetlenül vagy közvetve hatnak majd mindennapjainkra. Az elemzés logikáját követve bemutatjuk, hogy mire számíthatunk ezen a téren idén, a médiára és –ezen belül- az internetre a lehetőség szerint kicsit nagyobb hangsúlyt fektetve.
Vállvetve küzdő televíziókKezdjük azzal az érdekes felvetéssel, hogy „a hagyományos televíziózás valószínűleg az internetes sugárzásnak köszönheti majd kirobbanó formáját, ami elsőre talán meghökkentően hangzik, különösen, hogy az internetes TV több befolyásos elemző szerint sokkal inkább közvetlen ellenfele a klasszikus tévének.” Ám a jelek szerint az „ellenfelek” egyelőre kiegészítik egymást, ahelyett hogy kioltani igyekeznék a másikat. Természetesen ehhez mindkét oldalról szükségesek az erre irányuló törekvések. Egyelőre azonban úgy tűnik, hogy a hagyományos és az internetes TV között sem minőségben, sem tartalomban és még közönségben sem jelentkezett jelentős átfedés, ami indokolhatná, hogy egymástól „raboljanak” népszerűséget. (Rendszeres internet használat és fokozottan kevés szabadidő mellett különösen népszerűek lehetnek azok a televíziók, amik műsoraikat elérhetővé teszik online is. Talán ez később súrlódást okozhat, ahogy kérdéses hogy az újságok online verziói mekkora „internet teret" rabolnak az internetes portáloktól.)
2008-ban jaj a kalózoknak? Háború digitális vizeken
Előrejelzés
A Deloitte Touche Tohmatsu (DTT) 2008-as esztendőre szóló előrejelzései egyfelől nehéz évet jósolnak az internetes reklámok piacának, miközben az amerikai hitelpiaci válság hatásait is vizsgálják a telekommunikációs szektorban. A DTT rendszeres, átfogó éves TMT-elemzései hagyományosan mérték- és irányadó előrejelzést jelentenek a telekommunikációs, média és technológiai piac szereplői számára. A vállalatnál megszokott kutatási metodikának megfelelően a Deloitte idei előrejelzései külső és belső forrásokon egyaránt alapulnak: a Telekommunikáció, Média és Technológia (TMT) üzletág elemzőinek munkáját a Deloitte tagvállalatainak számtalan ügyfelével készített interjú, a tagvállalatok több mint 6000 partnere, igazgatója, a Deloitte e szektorra szakosodott szenior menedzsereinek véleménye, illetve az iparági elemzőkkel és TMT vezetőkkel folytatott beszélgetések megállapításai is segítették.
Az elemzés „digitális háborúról” szóló része kitér arra, hogy a illegális tartalmak gombamód való elszaporodásának egyik oka a szélessávú széleskörű elterjedése, mely lehetővé tette nagy file-ok letöltését is a hétköznapokban. Az előrejelzés szerint természetesen az illegális tartalmak terjedése és terjesztése elleni küzdelemben nem várható végpont, azonban fontos megnyert csatákra hivatkoznak. A „harc” kétfrontos per pillanat, egyrészt a felvilágosítás, másrészt a büntetés a jogtulajdonosok beavatkozási területe. Az elemzés szerint a megoldás felé azzal indulhatnának el, ha a jogtiszta termékeket vonzóbbá tennék, olyan értékeket csatolnának hozzá, amelyekért a felhasználók fizetni is hajlandóak lennének.
(Ezen a ponton talán kicsit vitatkoznék, nem érzékelem, hogy bármilyen komoly megnyert csaták lettek volna az illegális tartalmak ingyenes terjesztői ellen. Nehéz is lenne egy olyan sok arcú és megfoghatatlan dolog ellen küzdeni, mint a file megosztás. Ezzel szemben – ha csak a könnyűzenei példáknál maradunk – terjed az alkotók körében az a nézet, hogy számaikat ők maguk tegyék ingyen elérhetővé, és kézzelfogható kiadványaikat „bónusszolgáltatásokkal” tegyék vonzóbbá.)
Nézhetjük az olimpiát a moziban?A mozi-ipar fejlődése szinte töretlen volt az eddigi évek során, az előrejelzés is kiemeli, hogy folyamatos volt a növekedés 2006-ig. De nem is ez a legmeglepőbb a mozik esetében. Az előrejelzés a digitális sugárzásra való átállás kapcsán kiemeli, hogy a filmszínházak számára ezzel megnyílik annak a lehetősége, hogy ne kizárólag filmekkel csalogassák a nézőket a sorok közé, hanem sporteseményeket is közvetíthetnének, vagy koncerteket is adhatnának, ezzel kibővítve a vászon elé csalogatható rétegeket. Gondoljunk csak bele, milyen lenne moziban csápolni külföldi kedvencünkre, aki nem látogat el Magyarországra.