Keletre költöznek a gyárak
A német gazdaság egyik húzóágának számító autóipart komoly leépítés fenyegeti az elkövetkező évtizedben. Az ágazat kilátásait elemző kutatóintézet most közétett tanulmánya szerint a német autógyártásban legalább 150 ezer állást fenyeget a megszűnés veszél
2008. február 18. hétfő 14:25 - Hírextra
Elsősorban a magas termelési költségek és az euró erős árfolyama miatt készül a német autóipar a helyi gyártás csökkentésére, illetve a termelési folyamatok áthelyezésére Kelet-Európába, valamint Ázsiába.
A Gelsenkirchenben működő Autóipari Kutatóintézet átfogó tanulmányt készített az ágazat kilátásairól és megállapította, hogy a jelenlegi adottságok figyelembe vételével a váltás elkerülhetetlen, és ennek során legalább 150 ezer alkalmazott veszítheti el állását.
A német márkák, így a Volkswagen, a Mercedes, a BMW, a Porsche és az Opel összeszerelésére már csak alig 30 százalékban történik Németországban.
A többi gyártási folyamatot is egybevetve csupán az Audi és Porsche esetében lehet ma már szó valóban német gépkocsiról, ami egyértelműen arra vall, hogy a termelési túlsúly áthelyeződése máris folyamatban van.
A tanulmány kidomborítja azt is, hogy a korábban sokat hangoztatott német minőség is elvesztette jelentőséget, ugyanis a Pozsonyban készülő Volkswagenek technikai szempontból sokkal jobbnak bizonyulnak, mint a cég eredeti telephelyén, Wolfsburgban gyártottak.
A nagyarányú leépítés azonban nemcsak a gépkocsigyárak alkalmazottait fogja érinteni, hanem súlyos csapást mér a beszállító ágazatra is. A gazdaságos termelés érdekében az autóipar is Kelet-Európa felé tekint.
A távközlési óriáscég, a finn Nokia példája jól bizonyítja, hogy a romániai adottságokkal a bochumi telephely nem tudott versenyezni. A Gelsenkirchenben készült tanulmány utal arra is, hogy a gyártási folyamat áthelyezésénél komoly szerepet játszik a felvevőpiac, márpedig Kelet-Európa, ideértve Oroszország piacát, valamint Ázsiában a kínai keresletet, igencsak komoly vonzerőt jelent az autóipar számára.
Forrás: inforadio.hu