2024. november 22. - Cecília

Nincsenek pályázatok, csak mindennapos gondok - Exkluzív interjú Dr. Láng Zsolttal

Dr. Láng Zsolt polgármestert a Fidesz jelöltjeként 2006 őszén választották meg a második kerület élére. Erről a városrészről Rózsadomb, Pasarét, a jólét és a jó levegő jut az emberek eszébe, pedig az önkormányzat ugyanúgy küszködik a mindennapos gondokkal
2008. február 23. szombat 12:09 - Constantinovits Milán



„A rábízott vagyonnal mindenki a legjobb lelkiismerete szerint gazdálkodjon”

Rátérve a nagypolitikára, ön írt egy nyílt levelet Demszky Gábornak, amelyhez társult Pokorni Zoltán is. Ebben azt kérik a főpolgármestertől, hogy törölje el azt a fővárosi rendeletet, amely a kerületektől megvonta a 12 tonnánál nagyobb össztömegű járművek kitiltásának lehetőségét. Kaptak azóta érdemi választ?

Azért írtam ezt a nyílt levelet, mert éreztetni akartam az emberekkel, hogy nem csak akkor történik valami, amikor azt sajtótájékoztató keretében bejelentjük. Egy-egy intézkedés mögött hosszú évek csatája áll. Jelen esetben arról van szó, hogy régóta küzdök a programomban is megfogalmazott környezetbarát második kerületért, a zöldövezeti funkció visszaszerzéséért. Ebben súlyponti kérdést jelent, hogy meghatározhatjuk-e, milyen tehergépjárművek jöhessenek a kerületbe és milyen útvonalon vagy sem. Ennek szabályozására Újbudához, vagy a Hegyvidékhez megalkottuk helyi rendeletünket. Decemberben azonban a főváros úgy határozott, hogy magához veszi ezt a jogkört. A főváros számára ez egy újabb pénzforrás lesz, és senkit sem fog érdekelni a Városház utcában, hogy mondjuk a Zöldlomb utcában milyen terhelést jelent egy 12 tonnás jármű, csak az érdekli majd őket, hogy begyűjtsék azt az összeget, amit előírnak nekik.
Meglepett, hogy a főpolgármester úrtól - aki a levél címzettje volt - semmilyen választ nem kaptam. Mindössze egy Parking Kft. nevű cégtől - amely az engedélyek kiadásáért felel majd - érkezett válaszlevél. A kft. ügyvezetője egy meglehetősen cinikus hangvétellel reagált, miszerint megnyugodhatok, mert jó helyre kerül a pénz: a főváros közlekedésére fogják költeni. Ez a válasz nemcsak a stílusa miatt elfogadhatatlan, hanem szakmailag is. Továbbá senkit nem fog érdekelni a kerületben, hogy a kamionokból beszedett pénz a négyes metróba kerül. Megtudtam azt is, hogy bizonyos szocialista vezetésű kerületekkel egyeztettek előzetesen, és meg is állapodtak, hogy egy meghatározott összeg visszajut a kerülethez. Természetesen megkerestem az ügyvezető urat, és leültem vele tárgyalni. Sajnos ez az eset nem egyedi: a mai politikában a normális kommunikáció, esetleg az udvariasság már régen kihalt.

A jelenlegi válságos gazdasági helyzetben miként lehet egy önkormányzatnak megélnie?

Kezdenek eladósodni az önkormányzatok, ezt jelzi, hogy sorra bocsájtják ki a kötvényeket. Mi ezt az utat nem akarjuk felvállalni, bár van, aki szerint csak így menne, hiszen úgyis lesz majd egy konszolidáció, és addig látványos dolgokat lehet csinálni. Én azonban azt vallom, hogy a rábízott vagyonnal mindenki a legjobb lelkiismerete szerint gazdálkodjon. Én a magánéletben sem adósodtam el soha úgy, hogy nem láttam volna kiutat. Ahhoz, hogy fejleszteni tudjunk, pályáznunk kell. A kormányzati kommunikáció folyamatosan arról beszél hat éve, hogy jönnek az EU-pályázatok. Sajnos nem. Márpedig olyan költségvetés mellett, amelyhez 4 százaléknyi plusz normatív támogatást kapunk, miközben az infláció is nagyobb és az energiaárak is 15 százalékkal magasabbak, szükség lenne pályázatokra. Hangsúlyozom, készen állnak a pályázati anyagaink, óvodafejlesztésre, körforgalom-építésre, útjavításra, mindenre, csak nem tudjuk beadni őket. Nemrég a szocialista Karsai József is megmondta a véleményét Bajnai Gordonnak: egyszerűen nem jönnek át a pályázatok. A kormány nem tehetné meg, hogy kényszerpályára állítsa az önkormányzatokat: vagy hitelt vegyenek fel, vagy fejlesszenek, mégis megteszi.

Hallani arról is, hogy a forrásmegosztási rendszer sem a legjobban felépített.

A forrásmegosztási rendszer, amely a parlament majd a főváros szűrőjén megy át, olyan, hogy 2005-ben a második kerületi emberek 44 milliárd forintnyi adót fizettek az államkasszába. Tudja mennyi jött ebből vissza? 1 milliárd! A 44-ből 1! Ebből pedig 700 millió forint kötött, és csak 300 millió szabad felhasználású. Ha valaki bejön a polgármesteri hivatalba és teljesen jogosan számon kéri az adóját, én még azt sem tudom megmondani neki, hogy azt mire használták fel.

Az idei tervek

Mik a tervei a kerületben 2008-ban? Mire helyezi a hangsúlyt idén?

Tovább szeretném vinni a megkezdett zöld programomat: felújítottuk és őriztetjük a játszótereket, kutyafuttatókat építettünk, takarítógépet vásároltunk, illetve eltávolítottuk az illegális reklámhordozókat. Ezt a programot szeretnénk továbbvinni. Az emberek érezzék, hogy nem azért magasak itt az ingatlanárak, mert ez egy sznob hely, hanem mert ez egy élhető, zöld kerület, közel a városközponthoz. Számtalan tavaly elindított projektünk van, amihez várjuk a pályázatokat. Ilyen egy mentőállomás létesítése Pesthidegkúton, és egy sportkomplexum építése a Szabadság utcában. A belső területeknél a már említett körforgalmak kialakítását tűztük ki célul, és szeretnénk, ha a Millenáris, meg a Marcibányi tér jelentősen átalakulna: a Zöld Péter játszótér elnyerné végleges helyét, és megépülne a Kolozsvári Tamás utcai sportcentrum is. Emellett egyensúlyban szeretnénk tartani a költségvetést, hitelek nélkül.

Dr. Láng Zsolt nyílt levele Demszky Gáborhoz
Tisztelt Főpolgármester Úr!

A fővárosi önkormányzat tavalyi utolsó közgyűlésén a II. kerület lakóinak érdekét semmibe vevő döntés született. A védett, a várakozási és a korlátozott forgalmú övezetekkel kapcsolatos hatásköri és rendeleti szabályozást megváltoztatták és az engedélyek kiadásának jogát a főpolgármester kizárólagos hatáskörébe utalták. Ez azt is jelenti, hogy a hosszú évek munkájával kialakított 12 tonnás össztömeg-korlátozású kerületrészre szóló behajtási engedélyeket nem az úttulajdonos kerület, hanem a főváros adja ki.
Mivel a főváros mára jelentősen eladósodott, okunk van azt gondolni, hogy az engedélyek kiadásának rendjét elsősorban a bevételek növelése és nem a II. kerületi utak védelme, az itt élők nyugalmának biztosítása érdekében változtatták meg. Súlyos hiba, ha a környezetünket, közérzetünket és útjainkat egyre inkább tönkre tevő tehergépjárművek ügye az Önök számára csupán fiskális kérdés. Kerületünk útjainak minősége és a teherautó-forgalom nagysága így is mindennapi gondokat okoz az itt élőknek. Most még azt a lehetőséget is elvették tőlünk, hogy beleszólhassunk abba, mennyi és milyen tömegű teherautó rongálja útjainkat.

Tisztelt Főpolgármester Úr!

Nincs garancia arra, hogy Ön csak olyan engedélyt ír alá, amely tekintettel van az itt élők érdekeire.
Nincs garancia arra, hogy az Ön által aláírt engedélyek birtokában a 12 tonnánál nagyobb össztömegű gépjárművek a legmegfelelőbb útvonalon közelítik meg és hagyják el úti céljukat.
Nincs garancia arra, hogy Ön csak olyan engedélyeket ír alá, amelyek nem teszik a II. kerületet a nagy teherautók átmenő területévé.
Nincs garancia arra, hogy a teherforgalom által megrongálódott utak helyreállítását a főváros elvégzi.

Tisztelt Főpolgármester Úr!

Most még nem késő! Fenti érveink alapján az itt élők nevében kérem, kezdeményezze a döntés visszavonását és a kerületet megillető jogosítványok visszaadását! Amennyiben erre nem kerül sor, úgy kénytelenek leszünk az Alkotmánybírósághoz fordulni.

Dr. Láng Zsolt polgármester
Budapest Főváros II. kerületi Önkormányzat

Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását