Rebecca Freidmann, a berlini szabadegyetemen bevezetett program felelőse elmondta: a pedagógusoknak azt magyarázzák el, hogyan szóljanak az ilyen diákokhoz. A tónus legyen tényszerű, ne tartalmazzon értékítéletet. Pontos stratégia szerint kell eljárni, elemezni kell a helyzetet és a tanárnak ismernie kell saját képességeit is - íme néhány az elvek közül.
Akkor is nagy óvatosságra van szükség, ha feltételezhető, hogy a valamilyen fegyverrel rendelkező diák azt nem akarja ténylegesen használni, hanem csak diáktársai előtt próbálja fitogtatni. Rá kell ébreszteni arra, milyen súlyos a cselekedete és főleg, milyen következményekre vezethet.
Interneten is mind több sértegetés és fenyegetés érkezik az oktatók címére. Ilyen esetekben törekedni kell arra, hogy megértsék a diák motivációit és meg kell próbálni személyesen beszélni vele - mondta Rebecca Friedmann.
A német tanárokat arra is felkészítik ezeken a tanfolyamokon, hogy miként lépjenek fel a diákok közötti konfliktusok esetén, hogyan elemezzék azok okait és milyen eszközöket biztosíthatnak a tanulóknak ahhoz, hogy vitáikat ne erőszak alkalmazásával rendezzék. A képzés színhelye nem egyszer maga az iskolai osztály lesz, bevonják a diákokat is a helyzetgyakorlatokba.
Jürgen Körner, a programot kidolgozó Denzeit intézet elnöke elmondta, hogy a kísérleti tervezetet főleg az Európai Szociális Alap finanszírozza. Ha beválik, az EU más országaiban is alkalmazni fogják.
Az erőszak és az ifjúsági bűnözés az utóbbi időben politikai témává is vált Németországban. Körner professzor elmondta, hogy mintegy tíz éve folynak kutatások a fiatalkorúak körében terjedő erőszak jelenségéről. "Azt tapasztaltuk, hogy ha saját környezetükben erre nem tanítják meg őket, a fiatalkorúak maguktól nem lesznek képesek fékezni erőszakos megnyilvánulásaikat. A fiatalkorú bűnözést sújtó törvények szigorítása, amit egyes politikusok sürgetnek, önmagában nem elegendő, ezért a megelőzési programok nélkülözhetetlenek" - hangoztatta Jürgen Körner.