Horváth Csaba, a főváros oktatásért felelős főpolgármester-helyettese köszöntőjében azt mondta a diákoknak, hogy ők már egy nyitott és szabad világba születtek, s minden esélyük megvan, hogy könnyebben, gyorsabban, messzebbre jussanak.
Az ülésen Magyarország következő évtizedének értelmisége vesz részt, akiknek természetes lesz, hogy részt vesznek a közügyek alakításában. Olyasmit tanulhatnak, amire később nagy szükségük lehet, megtanulhatják képviselni mások érdekeit, konstruktív módon tárgyalni, kompromisszumot kötni - vélte.
Szájer József, európai parlamenti képviselő arról beszélt, hogy a demokrácia lényege a vita, a különböző nézetek megmutatása, s mindenkinek joga van a véleményét a képviselni.
A politikusoknak az is a feladata, hogy a másik fél szempontjait meghallgassák, a jó döntések így születhetnek - tette hozzá.
Álláspontja szerint egy-egy ország megítélését nagyban meghatározza az is, hogy politikusai milyen szempontokat vetnek fel egy-egy kérdésben.
A "Model European Parliament" elnevezésű nemzetközi projekt egy holland középiskolai tanárnő kezdeményezésére indult, és néhány év alatt nemzetközi méretűvé szélesedett.
A modell lényege, hogy középiskolás tanulók egy hétre "EP-képviselőkké" válnak, s az "igazi" parlament munkájához hasonló módon (bizottsági munkával és plenáris ülésen elfogadott határozatokkal) közelítenek meg olyan problémákat, amelyek az Európai Unió polgárait érintik.
Ahhoz, hogy ezt a munkát jól végezzék, a diákoknak természetesen meg kell ismerniük az európai integráció történetét és intézményeit, az egyes tagállamok és tagjelölt országok sajátosságait, olykor eltérő érdekeit, amihez a magyarországi külügyi képviseletek naprakész és alapos segítséget nyújtanak.
Az idei ülés házigazdái a Budapesti Német Iskola, a ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskola és a Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium.
Magyarországon tíz jó hírű gimnázium 110 tanulója vesz részt minden évben ezen a rendezvényen, amelyen minden iskola egy országot képvisel.