Botrány a felvételin, de mi lesz az érettségin?
A 2005-ös érettségi botrány óta sajnos kezdünk hozzászokni, hogy Magyarországon valahogy nem mindig mennek rendben a dolgok a központilag összeállított feladatsorok körül. Ezúttal a nyolcosztályos gimnáziumokban tartott matematika felvételik körül támadt
2008. március 1. szombat 11:58 - Pór Károly
Hiller István szakminiszter január 31-én rendelt el azonnali vizsgálatot a nyolc évfolyamos gimnáziumok matematika írásbelije kapcsán. A január 28-án felvételit író diákok ugyanis elírással szembesültek a matematika írásbeli feladatlapon.
A 10 évesek egyik feladatának szöveges részében az volt olvasható, hogy egy radír négy hegyezőt és egy tollat ér, a másik részben viszont már két radír értéke volt a négy hegyező és a toll. A feladatot így nem lehetett értelmezni.
Az esetről először Dr. Pataki Mihályt, a Pedagógusok Szakszervezete vezetői tagozatának elnökét kérdeztük, aki megerősítette, hogy a feladat megfogalmazása okozta a problémát. „Minden országosan egységes felvételi és érettségi esetében egyértelmű, és határozott feladatsorokra van szükség. Ez ebben az esetben nem valósult meg. A feladatok összeállításában, mint minden másban, sajnos benne van a hiba lehetősége, de ez egy olyan súlyú dolog, amit 1000 százalékosra kell teljesíteni. A diák egyszer felvételizik, egyszer érettségizik és nem szenvedhet hátrányt amiatt, hogy rossz tételeket, feladatokat állítanak össze számára. Nem szabad hibázni! Annyi szűrőt kell felállítani, és olyan embereket kell találni a feladatokra, hogy meg lehessen előzni a hasonló eseteket. ” – Fogalmazott Pataki, aki hozzátette, hogy a feladatokat összeállító szaktárgyi bizottságok kijelölése a minisztérium hatáskörébe tartozik, a szakszervezetnek csak javaslattételi lehetősége van.
Ezt követően kerestük meg Bakonyi Lászlót, az Oktatási Hivatal elnökét, aki a héten bejelentette, hogy az egységes központi matematika felvételiket összeállító bizottságok vezetőinek további munkájától eltekint a hivatal.
Hogyan történt a hibás feladatsorok értékelése? Azt a feladatot, amiben hibát ejtettek a készítők beleszámították-e a pontozásba?Azt kell, tudni, hogy az érintett 33 iskolából 31-et értesíteni tudtak a kollégák, még a felvételik kezdete előtt. Így a legtöbb iskolában már a helyes felvételik kerültek kiosztásra. Viszont a feladatok azoknál a diákoknál is értékelésre kerültek, akik a rossz feladatokkal szembesültek. Ők abban az esetben kaphattak maximum pontot, ha megállapították, hogy a feladatnak nincs megoldása, illetve akkor is pontot kaptak, ha bármilyen helyes gondolatuk volt a feladattal kapcsolatban.
De ha valaki kihagyta a feladatot, mert nem tudta értelmezni?Abban az esetben természetesen nincs pontozási lehetőség.
És ez nem befolyásolhatta egyetlen gyerek felvételi eredményét sem?Nem, ez teljesen kizárt. Először is el kell mondanom, hogy nem egy központi mechanizmusról van szó a javítás esetében. Az írásbelik után az iskolák kijavították a felvételiket, és ezt követően saját hatáskörben döntöttek arról az intézmények, hogy kit hívnak be szóbeli vizsgára. Tehát az írásbeli mellett van további szűrésre lehetőség, így kizárható, hogy egy feladat megakadályozzon valakit a sikeres felvételiben. Már csak azért sem, mert a betegség miatt hiányzó diákok számára mindig van egy pótfelvételi, és azok a diákok, akik hibás feladatlapot töltöttek ki lehetőséget kaptak még a javítás előtt arra, hogy ha gondolják, akkor megírhatják újra a felvételit.
Hogyan alakítják ki azokat a bizottságokat, amelyek a felvételiknél, érettségiknél összeállítják a feladatsorokat? Az érettségik esetében nem történhet meg ugyanez?Az érettségi, és az ilyen felvételi esetében teljesen más metódus alapján történik a bizottság összeállítása. Ez a felvételi egy abszolút kompetencia alapú mérés, tehát egészen más a szempontrendszer, a cél, az ismeretanyag, mint az érettségik esetében, így mások is állítják össze. Azt a tanulságot vontuk le ebből az esetből, hogy még egy újabb ellenőrzési pontot be kell építeni a felvételik rendszerébe, és ez így lesz az érettségik esetében is. Újságíróként, talán ön is tudja, hogy ha 10 ember végignéz egy anyagot, akkor is lehet, hogy éppen a 11 talál majd valami hibát benne.
Igen, de azt is tudom, hogy ha 10 ember nem vesz észre valamit, akkor nincs rá garancia, hogy a 11. majd észreveszi.Ha emberek dolgoznak, akkor sajnos mindig előfordulhat hiba, ezért inkább behozunk még egy ellenőrzési pontot, hátha ott már feltűnik a tévesztés.
Igaza van, de erre mondta az általunk megkérdezett Pataki Mihály, hogy ez egy olyan súlyú dolog, amiben nem lehet megengedni a tévedést.Azt kihangsúlyoznám, hogy azért itt nem tárgyi tévedésről, és nem szakmai, hanem adminisztratív hibáról volt szó. Ennek a feladatnak ugyanis volt jó változata is, csak nem az került ki az iskolákba. De levontuk a következtetést, és a jövőben eltekintünk a feladatokat összeállító bizottságok vezetőinek munkájától.
Ez mit jelent egészen pontosan? Hány emberről van szó?Minden ilyen bizottságnál évente történik a feladatok összeállítására való felkérés. Annyi feladat-összeállító bizottság van, ahány évfolyamról, és ahány tantárgyról van szó, illetve vannak még az összefogó bizottságok, melyek ezeknek a munkáit fogják össze, és koordinálják. Jelen esetben az adott évfolyam matematika feladatait összeállító bizottság, és az efölött álló összefogó bizottság vezetőjének munkájától tekintünk el a jövőben
Mi a biztosíték arra, hogy az idei érettségik rendben fognak menni, és sem ehhez, sem a 2005-öshöz hasonló eset nem fog megismétlődni?2005-ben volt egy tavaszi időszak, amikor valóban voltak problémák, azt nem tudom, hogy akkor mi volt ennek az oka, mert még nem dolgoztam ebben a pozícióban. Azóta viszont volt 6 problémamentes érettségi eljárás.
Az érettségi esetében már az is nagyon sok, hacsak egy ilyen, a 2005-öshöz hasonló probléma előfordul…Természetesen, de azért ha megnézzük mondjuk az elmúlt 25 év érettségijeit, akkor az többször is kiderült, hogy egy feladatot másképp is meg lehet oldani, nem csak úgy, ahogy a javítási útmutatóban szerepel. Az igaz, hogy a 2005-öshöz hasonló országos botrányok nem voltak korábban, de azóta sem. 2005 ősze óta kialakult egy olyan rendszer, ami azóta jól működik. Nincs előre kiküldve az érettségi, hanem a körzetközponti jegyzőknél vannak a dolgozatok, ezáltal pedig egy olyan rendszer alakult ki, ami megkerülhetetlen, mert pontosan nyomon követhető, hogy hol van a dolgozat, és milyen állami felelősségvállalás van mögötte.
Érettségi botrányok 1990 óta
1990: Egy napilap nyilvánosságra hozta a magyar érettségi tételeket, miközben azokat az érintett iskolák sem ismerték. A szakma felháborodására a művelődési tárca a tételeket visszavonta.
1993: Egy szegedi gimnáziumban véletlenül idő előtt bontották fel a francia és a spanyol nyelv tételeit. A kiszivárgott feladatok miatt a minisztérium új tételeket adott ki.
1994: Kiskunfélegyházán egy szakközépiskolában az érettségi harmadik napján fedezték fel, hogy egyes borítékokon más címek szerepeltek, mint amit a vizsgaszabályzat előírt. A hiba ugyan nem okozott változást az érettségi tartalmában, az időleges bizonytalanság "csupán" a diákok idegeit viselte meg.
1995: Kaposvárott a közös érettségi-felvételi vizsgán a diákok nem a megfelelő matematikadolgozatot írták meg. A vizsgálat kiderítette, hogy az Országos Felsőoktatási Felvételi Irodában (OFFI) a tételek postázásakor a Somogy megyei borítékba véletlenül nem az aznapi, hanem a másnapi tételeket tették. Az így megírt dolgozatok eredményét aki akarta, elfogadta, aki nem, az újat írhatott. Az OFFI vezetőjét leváltották.
1996: Értelemzavaró hiba került a központilag összeállított közös matematika, illetve biológia érettségi-felvételi vizsgák tételsorába. Az adminisztratív jellegű hiba a vizsgák megkezdésekor nyilvánvalóvá vált, a központi szervezésért felelős OFFI valamennyi vizsgahelyet azonnal értesítette és kérte intézkedésüket. A vizsgák rendben lezajlottak.
1997: A mányi Leonardo Gimnázium és Szakmunkásképző Iskola érettségiző diákjai nem az elfogadott vizsgára kijelölt helyszínen, hanem a budajenői 3. számú Általános Iskolában dolgozták ki tételeiket. Vizsgájukat a Művelődési és Közoktatási Minisztérium érvénytelennek nyilvánította. A mányi Leonardo Gimnázium működési engedélyét ugyanis sorozatos szabálytalanságok és jogszerűtlen működés miatt a Fejér megyei Közigazgatási Hivatal májusban visszavonta. Engedély hiányában pedig az iskola nem működhetett és nem szervezhetett érettségit. A szakemberek a vétlen diákok számára biztosították a vizsga megismétlésének lehetőségét.
1998: A Rádió 1 kereskedelmi adó nem sokkal a matematika érettségi tételek kihirdetése után beolvasta azok megoldásait.
2000: Az 1999. évi olasz érettségivel azonos nyelvtani tesztet kellett kitölteniük a maturálóknak az írásbeli vizsgán. Az Oktatási Minisztérium vizsgálatot kezdeményezett az ügyben. Az oktatási miniszter döntése értelmében nem kellett a dolgozatokat újraírni.
2002: A gimnáziumok és szakközépiskolák nappali tagozatán a magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi vizsgán az alábbi történt: Radnóti Miklóssal kapcsolatos tételre lehetett számítani, ugyanakkor a költő VII. Eclogája az ország legtöbb középiskolájában használt Madocsay László-féle irodalmi szöveggyűjteményben nem volt benne, ezért az intézményeknek meg kellett sérteniük az érettségi szabályzatot, fénymásolniuk kellett, illetve olyan kötetet kellett adniuk a diákoknak, amelyben ott volt a vers. Ez időveszteséget jelentett. Három szakközépiskolában pedig két nappal korábban bontották fel a későbbi időpontra szóló német tételeket.
2003: A kijelölt időpontnál egy héttel korábban, május 16-án íratták meg német és francia nyelvből a szakközépiskolai érettségi írásbeli vizsgát a miskolci Szemere Bertalan Szakképző és Művészeti Iskolában, ezért azoknak a diákoknak, akik május 22-én, illetve 23-án vizsgáztak, póttételeket küldtek. A tételcsere 376 iskola 9000 diákját érintette.
2005: Hétfőn délután, a középszintű magyar írásbelik után több órával vált hivatalossá, hogy ismeretlenek már vasárnap kitették az internetre az elvileg szigorúan őrzött érettségi tételek elérhetőségét. Hétfő estére kiderült, nemcsak a magyar-, hanem a matek- és a történelemtételek is kiszivárogtak. A Nemzeti Nyomozó Iroda szolgálatititok-sértés gyanújával nyomozni kezdett, az oktatási ombudsman elmondta, ez volt az elmúlt időszak legsúlyosabb érettségibotránya. Kedden valóságos tételözön árasztotta el a netet, az Oktatási Minisztérium pedig úgy döntött, a történelem írásbeli tételeit bevonják, szerdáig új feladatsort nyomtatnak ki, és az írásbeli időpontját két órával elhalasztják.
(2005-ös mti hír alapján)