A kortárs színpadi zene legkülönbözőbb műfajait előtérbe helyező nagyszabású zenei fesztivált 1992 óta rendezik meg minden évben Franciaország második legjelentősebb városában, a GRAME Zenei Központ szervezésében, amely idén választott először egy olyan "társult művészt" Eötvös Péter személyében, akinek művészete és zenei választásai határozzák meg a 2008-as programsorozatot.
Március 4. és 20. között harminc zenei eseményen húsz világpremierre kerül sor, s összesen 17 országból 47 zeneszerző 76 művét, 5 színpadi mű 15 előadását és 3 opera 11 bemutatóját, 6 koreográfus munkáját, valamint 7 filmet és számos egyéb világzenei és dzsesszkoncertet is élvezhet a lyoni közönség. A fesztivál különlegessége, hogy konferenciákkal és pedagógiai jellegű programokkal is kiegészül több neves konzervatórium hallgatóinak és tanárainak részvételével.
"Eötvös Péter besorolhatatlan alkotó: mindegyik műve eredeti és egyedi, külön kalandot jelent és teljes elkötelezettséget igényel az előadóktól" - vallja James Giroudon, a Lyoni Zenei Biennálé művészeti igazgatója.
Eötvös Péter műveit összesen kilenc estén élvezheti a közönség, de a zenei fesztivál legkiemelkedőbb eseményének ígérkezik - annak nyitányaként -, a magyar zeneszerző legújabb operájának világpremierje. A Lady Sarashinát Eötvös Péter a Három nővérhez hasonlóan a Lyoni Operaház felkérésére írta, amelynek zenekarát ő maga fogja dirigálni a bemutatón és a további négy előadáson. Az opera angol nyelvű librettóját egy XI. századi előkelő japán nő naplótöredékeinek 1970-ben Ivan Morris fordításában As I crossed a Bridge of Dreams (Álmok hídján mentem át) címen megjelent angol változata alapján Mezei Mari, a zeneszerző felesége írta. A műből eredetileg színpadi hangjátékot komponált Eötvös Péter, amelyet a magyar közönség néhány évvel ezelőtt Hamvai Kornél fordításában és Almási-Tóth András rendezésében láthatott.
A japán kultúra egyik legnagyobb klasszikus művéből készült operát ugyanaz az Amagacu Usio viszi színre, aki tíz évvel ezelőtt Lyonban a Három nővér legendás világpremierjét is rendezte. Míg a Csehov-darabból készült zeneműnél a három volt a misztikus szám, most a japánok számára fontos négyes köré szerveződik minden. A Lady Sarashinát alakító Mireille Delunsch szoprán mellett három énekes fogja előadni a többi szerepet, négyzetes formájú lesz a díszlet és a mű egyik meghatározó témája a négy évszak.
A kilenc képből álló opera a főhősnő életét 12 éves korától 50 éves koráig dolgozza fel: hosszú utazásának élményeit Kiotótól Szarasináig és egyetlen rövid szerelmének történetét félig realista, félig álomszerű módon örökíti meg. A zenekari árokban helyet foglaló nagyzenekar mellett a teremben három klarinét teremt visszhanghatásokat.
A lyoni fesztiválon Eötvös Péter elképzeléseinek megfelelően kitüntetett szerep jut a dzsessznek, amelyet Szakcsi-Lakatos Béla és triója, valamint vendégei (Lukács Miklós, Gérard Presencer) március 6-án és 8-án szintén a Lyoni Operaházban adott koncerten fognak képviselni.
A 64 éves magyar zeneszerző három korábbi, saját bevallása szerint témájában és zeneileg is nagyon különböző operájának (Három nővér, A balkon, Angels in America) vetítése alkalmából tart bevezetőt és mutatja be műveit a közönségnek. Az Operaház zenekarát pedig egy Marco Stoppa, Kurtág György, Eötvös Péter és Alekszandr Szkrjabin műveiből összeállított zongora- és nagyzenekari esten vezényli, az egyik legkiválóbbnak tartott francia zongoraművész, Pierre-Laurent Aimard közreműködésével.
A tavaly decemberben 80 éves korában elhunyt Karlheinz Stockhausen német elektronikus zeneszerzőnek Eötvös Péter külön emléket állít több olyan koncerttel, amelyeken megteremtik a művek kiváló hallgatásához a megfelelő akusztikai feltételeket. Koncertet ad a négy szaxofonosból álló Habanera kvartett, s táncelőadással jelen lesz a koreográfus Anne Teresa de Keersmaker és Michel Kelemenis is.