Utcafrontátvonulás
A Baptista Szeretetszolgálat Utcafront részlegének jóvoltából fejemet gyakorta elfordító járókelőből elcseszett sorsokra rákérdező újságíróként találkoztam fiatal, szenvedélybeteg hajléktalanokkal, akik nyíltan, bár nem feltétlenül őszintén beszéltek élet
2008. március 4. kedd 10:19 - Bencsik Gyula
Gyorsaság – fél sikerAz utcafrontosok segítik a rászorulókat a körükben fogyóeszköznek számító okmányok pótlásában, illetve tájékoztatják őket, hogy a hajléktalanok személyi igazolványcseréje illetékmentes. Telente meleg teával, takarókkal óvják a fagyástól az utcán élőket, akiket nem tudnak szállóra irányítani, akiket pedig magatehetetlen állapotban találnak a téli utcán, a Menhely Alapítvány által üzemeltetett krízisautóval juttatják védett helyre. Attila szerint az első kint töltött tél átvészelése a legnehezebb, a következőre az illető megtanulja a túlélési technikákat.
A legnagyobb áttörés az, mikor a homelessek arra az elhatározásra jutnak, hogy szakítani akarnak a droggal, ami persze még korántsem jelenti azt, hogy végleg szakítani tudnak a szenvedélyükkel, gyakoriak a visszaesések. A hálózat minden nekigyürkőzés alkalmával segít a pácienseknek eljutni az elvonókúrára, majd a rehabilitációra. Debrecenben férfi, Miskolcon női „félutas házat” üzemeltet a szeretetszolgálat, ahol a társadalomba történő visszailleszkedést készítik elő.
„Azoknak a hajléktalanoknak van a legnagyobb esélyük a talpra állására, akiket gyorsan tudunk kiemelni – osztja meg tapasztalatát Attila –, a fedél nélkül töltött idő nagysága ront a reszocializáció esélyein.”
István hozzáteszi még, hogy a bizonytalan jövő helyett sok egykori sorstársa választja a biztos rosszat. „Könnyebb elviselniük a fázással, éhezéssel, elvonási tünetekkel járó utcai létet, mert azt, illetve annak túlélési technikáit már ismerik. Ezzel szemben elfogadtatnia magát egy új, ráadásul – szó szerint – kívül-belül tiszta vagy legalábbis tisztuló közösséggel neki sokkal nagyobb feladatnak tűnik.”
Butykos, a terepszínű katonai gyakorlóruhában (és még néhány réteg egyéb ruhadarabban) feszítő, 14 éves utcai pályafutással a háta mögött rutinos homelessnek számító fiú ráerősít erre azzal, hogy a gyakorlott hajléktalan azért nem jár a külvárosi közfürdőbe tisztálkodni, mert tudja, hogy az utazással telő napján nem tudná összetarhálni az ételre, de főként italra valót. Inkább koszos marad. Ez is egy rutin.
Hajléktalan hierarchiaMint Attila mondja, a nyolcvanas években még többnyire egyesével bóklásztak az utcán a talajt (pontosabban fedélt) vesztett emberek, annak a generációnak a képviselői még ma is legfeljebb kiscsoportokban tanyáznak az utcán, míg a mai fiatal hontalanok nagyobb csapatokba verődve teszik ugyanezt. Ezekben a közösségekben pedig leosztottak a szerepek. Általában akad köztük egy hangadó, aki vagy a legintelligensebb, vagy a legagresszívebb a társaságban, ő irányítja a többieket. „Megvan, ki kéreget, ki csinálja a lehúzásokat, a bolti lopást, ki, miért felel. Kialakulnak a szerepek, a ranglétra.”
Az egyes csoportok nagyjából egyfajta szert használnak. Például csak alkoholt, esetlegesen gyógyszerrel kiegészítve, vagy bizonyos drogféléket a speedtől a heroinig; ezek köré csoportosulnak. „Tavaly éppen az egyik ilyen csoport vezéralakját emeltük ki, aminek következtében szétesett a társaság. Egyébként a hangadók között egész Budapest fel van osztva, nemcsak a drogfajta, hanem a kéregetés módja között is” - magyarázza Attila.
Mint az utcai munkás elmondja, a segítő munkának is megvannak a határai, az önzetlen segítés kizárólag a munkaidőre korlátozódik, otthon, szabadidőben már nincs helye a hajléktalanok problémáinak. „Segítő is, barát is vagyok, de nem szabad összekeverni a dolgokat.”
Arra a felvetésre, hogy sokszor szélmalomharcot vívnak a kliensekkel, Vígh Attila kifejti: „Mindenkinek több köre van. Az anyagról való leállásnak, a hajléktalan létből történő kimászásnak nekifutnak egyszer, kétszer, háromszor, visszaesnek, újból abbahagyják. Létezik olyan szenvedélybeteg, akin nem lehet segíteni, amíg él és képes rá, iszik vagy használja a cuccot. Ők azok, akik nem találnak célt az életben. Ezeknek a céloknak a felmutatásában kell nekünk segíteni. Ilyen cél lehet például a család szétesésének megakadályozása. Kimondatása a hajléktalannal annak: nehogy már a gyerekem azt mondja, egy alkoholista csöves az apám. Ez erős motiváló tényező.”
A Pokol köreiSzintén a tapasztalat mondatja a szakemberrel, hogy minél többször kerül valaki vissza az utcára, süllyed ismét az alkoholba, a drogba, annál mélyebbre zuhan, annál nehezebb újra nekigyürkőznie a változtatásnak.
Szülek István például 15 év heroinozás és 7 év börtön után hagyta abba a drogozást, és szemben kollégája állításával, azt vallja, hogy soha sem valakiért, hanem kizárólag saját magáért képes csak az ember leállni a narkóról. „Ha valaki a családjára, munkájára való tekintettel akarja abbahagyni a drogozást, amennyiben elveszíti azokat, menthetetlenül visszaesik. Amikor régebben a szintén kábítószeres feleségem miatt álltam le a heroinról, az asszony halálakor, egyből visszaestem. Magamon kívül minden egyebet elveszíthetek, ezért csak saját önbecsülésünk segíthet a szabadulásban. Március 15-én lesz nyolc éve, hogy tiszta vagyok, igaz, ebből 3 évet börtönben töltöttem. Most utcai munkásként dolgozom, a párom pszichológus” – zárja beszámolóját István.