A világ nagyobb részén csak a recept nélkül is megvehető, gyakran patikán kívül kapható készítményeket reklámozhatják a gyártók, de az Egyesült Államokban a receptre fölírandó gyógyszerek hirdetése is megjelenhet a képernyőn vagy az újságban. Most ismét fölvetődött, hogy tiltsák be a gyógyszerhirdetéseket, mert az arra költött pénzből a patikaszerek árát lehetne csökkenteni.
A gyógyszerreklám hatalmas üzlet. A gyógyszeripar 2006-ban 4,8 milliárd dollárt költött erre a célra, ami jórészt a kereskedelmi tv-társaságok bevételét gyarapította. A nyomtatott sajtó sem panaszkodik, mivel a hirdetések a legdrágább képesújságokat, folyóiratokat ékesítik és nem csupán az orvosi szaklapokban jelennek meg.
Az amerikai kormányzat illetékesei szerint a reklámok igen jelentős mértékben növelték a gyógyszerek forgalmát és a reklámozásban valamennyi, egyébként elszánt konkurenciaharcot folytató cég azonos módon igyekszik részt venni. A statisztikák azt is bizonyították, hogy nemcsak a reklámozott gyógyszer eladása emelkedik, hanem valamennyi, hasonló panaszra rendelhető patikaszerből többet lehet értékesíteni.
Az Egyesült Államok Élelmiszert és Gyógyszert Engedélyező és Ellenőrző Hivatala, az FDA a receptre írható készítmények reklámozását 1997-ben engedélyezte. Az igazi kritika ezzel kapcsolatban 2004 októbere óta vált szenvedélyessé, amikor a rendkívül sokfelé hirdetett és milliók által szedett gyulladáscsökkentő-fájdalomcsillapítót, a Vioxx tablettát súlyos mellékhatásai miatt kivonták a forgalomból.
A doktorok egy része is panaszkodik, hogy az előző este látott tévéreklám után betegek kérik receptre az új - és többnyire a korábbiaknál drágább - tablettát. Noha a gyógyszergyárak igyekeznek az orvosokat is mielőbb informálni új szereikről, gyakori, hogy a betegek korábban hallanak valami, frissen forgalomba kerülő kezelésről, mint kezelőorvosaik.
A reklámok kétségtelenül hozzájárultak a gyógyszerárak emelkedéséhez is az USA patikáiban. A hatóságok adatai szerint 2006-ban a gyógyszerárak 3,5 százalékkal nőttek, részben az új, drágább szerek forgalomba kerülése miatt, de azért is, mert mind több az idős ember, akinek ilyen kezelésre van szüksége. Ebben az évben a biztosítók, a betegek és az amerikai egészségügy állami hivatalai, a Medicare és a Medicaid receptköteles gyógyszerekre 216 milliárd dollárt költöttek, ami a teljes egészségügyi költségvetés mintegy tíz százaléka.
Az átlagos költségnövekedés bizonyos készítmények árának lényegesen nagyobb arányú emelkedését is elfedi. Az Express Scripts cég, amely a biztosítóknak gyűjt adatokat, kiemelte, hogy az erősen reklámozott altatószerek ára 2005-2006-ban 13,8 százalékkal lett magasabb. Ez csak a biztosítókra vonatkozik: a biztosítás nélküli betegek számára az áremelkedés még nagyobb volt.
A vérkoleszterin-csökkentő szerek átlagosan 5,5 százalékkal drágultak: a legnagyobb forgalmú készítményért havonta átlag 85,68 dollárt kellett fizetni, ami a jelenlegi átváltás szerint 14 394 forintot jelent. Ebben az esetben viszont életmentő, a rászoruló betegek számára alapvető kezelésről van szó.
Billy Tauzin, a gyógyszeripar lobbiszervezetének elnöke hangsúlyozta, hogy a gyógyszerhirdetések azért fontosak, mert tájékoztatják az embereket nem csupán a patikaszerekről, hanem a betegségekről is, valamint mindenkit arra bátorítanak, hogy rendszeresen keresse fel háziorvosát. Egy nemrég végzett közvélemény-kutatás során a megkérdezettek 53 százaléka is hasznosnak véleményezte a reklámokat, kétharmaduk pedig úgy nyilatkozott, hogy a gyógyszerhirdetésekből sokat tanult.