A vásárlói tudatosság erősítését szolgáló Kirakat.hu nevű, termék-, bolt- és árösszehasonlító portál - a Szonda Ipsos közvéleménykutató intézettel együttműködve - elsőként fejlesztette ki az úgynevezett Tudatos Vásárlói Indexet (TVI).
Ez jelenleg 4,55 -ös átlagot mutat, de korántsem takar 5-ös bizonyítványt, hanem inkább közepest, ugyanis a TVI létrehozásakor egy olyan hétfokú skálán jelenítik meg az eredményeket, ahol a 7-es jelzi a legtudatosabb fogyasztókat.
A különösen tudatos körbe a válaszadók egyharmada esik. Az index felsőbb kategóriáiban nagyobb arányban vannak jelen a nők és a magas társadalmi státuszú, 30 év feletti, internet-hozzáféréssel rendelkező városi fogyasztók, míg meglepő módon a 18-29 év közötti fiatalokat kevésbé jellemzi a célirányos vásárlás.
A felmérés megállapítja, hogy a közvetlen, alapvető fogyasztói érdekek - mint a hibás termék azonnali kicseréltetése - sokkal fontosabb, mint az etikai alapon nyugvó fogyasztói viselkedés: például az újrahasznosítható csomagolású termékeket csak a megkérdezettek 23 százaléka részesíti előnyben és csak 19 százalékuk hajlandó többet fizetni a természetes alapanyagú, környezetkímélő termékért.
A TVI szerint a netezők nagyobb arányban figyelnek az áru minőségére és inkább hajlandók a környezettudatos fogyasztói magatartásra, mint a hozáféréssel nem rendelkezők. Ugyanakkor jellemző rájuk - állapítja meg a felmérés - hogy online reklámok hatására vagy spontán vásárolnak.
A Kirakat.hu és a Szonda Ipsos felmérése jelentős hiányosságokat is feltárt. A válaszadók közel 70 százaléka a 13 fogyasztói joggal kapcsolatos kérdésből mindössze 7 vagy annál kevesebb kérdésre adott helyes választ.
A legnagyobb fokú bizonytalanság a jótállás és a szavatosság témakörében tapasztalható. A válaszadók kevesebb mint fele van azzal tisztában, hogy az interneten keresztül vásárolt termékek 8 napon belül visszavihetők, és csak minden negyedik, hogy a jótállás minden termékre és szolgáltatásra alapvetően jár.
A Kirakat.hu a Tudatos Vásárlói Indexet minden félévben újra vizsgálja majd, felmérve a változásokat. A következő felmérés eredménye 2008 őszén várható.