2024. november 21. - Olivér

Benzinszagú reggel Fialával

A Keljfel Jancsi pénteki adása a sztráda-ügyön robogott végig. Díjbeszedés, útépítés, völgyhíd, benzinszagú idilli témakáosz tette élvezetessé a Pont FM-mel ébredők reggelét. Alternatív gondolkodású hallgatók, önhibájukból és néha azon kívül megszívatott,
2008. március 28. péntek 16:35 - Constantinovits Milán
Fiala mai műsorának vendége Nagy Attila, a Állami Autópályakezelő Zrt vezérigazgatója, és Winkler-Virág András, a vállalat szóvivője volt, így a műsor értelemszerűen az autópályák hazánkban mindig kényes polémiáján futott.

Amire még a vezérigazgató sem tud válaszolni...

Az indulást az elektronikus díjbeszedők rendszere jelentette, pontosabban, hogy miért nem működik már a szisztéma. A válasz egyszerű, nem sikerült ezidáig kiírni a nemzetközi tendert, ami a készülékek berendezését biztosíthatná. Nagy Attila szabadkozott, hogy bár ellenőrzési igazgatóként az ő feladata lett volna ez pár éve, nem valósult meg a projekt. De most végre fordulat várható, hurrá.

Innen máris a 3-as és a 4-es út össze nem kötöttségére ugrott egy betelefonáló, illetve felvetődött a Hungary Carddal történő fizetésképtelenség. Hogy értsük: ez egy utazási kártya, amely vásárlási kedvezményeket biztosít számos helyen, így az autópálya-matricák esetén is. Azonban, ahogy a hallgató is sérelmezte, az M3-ason nem lehet a kedvezményt bankkártyával együtt is igénybe venni. Erre viszont a stúdióban ülő prominensek nem tudtak semmi okosat mondani.

Az M3-as továbbra is célkeresztben állt, ugyanis egy betelefonáló amiatt akadt ki, hogy a Gödöllő-Budapest közti szakaszon minden 10 centinél magasabbra növő növényt letarolnak az autópályások. Winkler-Virág, aki nem a neve miatt érezte megszólítva magát, erre válaszul elmesélte, hogy jelen helyzetben balesetvédelmi szempontok döntöttek. (Itt szeretném felhívni a figyelmet a magyar nyelv szóösszetétel-generátorának bizonyos logikátlan végtermékeire: a balesetvédelem nem a baleset megóvását jelenti, ahogy a tűzvédelem sem a láng őrzését. Hanem épp az elkerülésüket. Hol itt a nyelvi logika?)

Sebességláz és bázisugrás, némi gyásszal

Érdekes problémát vetett fel egy másik hallgató, aki szerint értelmetlen, hogy hazánkban a lassító sáv nő és fogy, míg külföldön fordítva van: vagyis nálunk a lassan vezetőknek kell reagálniuk a sávváltozásokra. Sajnos erre sem érkezett korrekt válasz, hacsak a „forgalomtechnikai előírásoknak meg kell felelnünk, nem magunktól festegetjük a sávokat” nem tekinthető annak.

Egy alternatív interaktív pedig arra tett javaslatot, hogy a balatoni szakasz átadása előtt kerékpárversenyt kellene rendezni a sztrádán, míg egy másik hallgató a kőröshegyi völgyhídon szeretne kilátót parkolóval. Kérésével nyitott kapukat döngetett, hiszen már folyamatban van ennek megépítése Fiala vendégei szerint. Felmerült a szintén itt riadalmat okozó bázisugrók megjelenése is, de ez szórványos jelenség, a true bázisugrók úgyis komolyabb magasságokat keresnek, vagyis nem téma.

Kisebb verbális tusát váltottak ki a sebességmérők is. Egy hallgató a sebességkorlátozó táblák „gebinbe” történő kiadását javasolta, ami viszont nem tartozik a Zrt. hatókörébe. Ezzel egy időben egyébként a rendőrség nyilvánosságra hozta, hogy az M1-esen két fix sebességmérő berendezést létesítettek: „Újabb két fix telepítésű sebességmérő berendezést helyeztek üzembe az M1-es autópálya elválasztó sávjában, így az autópályán kialakított nyolc mérőhelyen lévő dobozok közül négyben már biztosan működik sebességmérő berendezés.” Már csak az a kérdés, hogy a sebességmérő-rendszer gyorsnak nehezen nevezhető kiépítése lesz-e valamilyen hatással a hétköznapi ámokfutásra.

Egy gyászos téma komolyította még a műsort, ugyanis arról érdeklődött valaki, hogy miként lehetséges az autópályák mentén felállított síremlékek gondozása. Nagy Attila azonban a biztonsági szempontokat előbbre valónak tartotta a kegyeletieknél, így helytelenítette a tragédiák helyszínén történő mementóállítást. Inkább pihenőhelyeken tartja ezeket elfogadhatóaknak.

Zárótémaként Fiala bedobta, hogy eddig miért nem készült olyan felmérés, ami azt vizsgálta volna, hogy minden sztrádára felhajtó autós tudja-e, hogy köteles matricát venni. Mi van akkor, ha valaki egyszerűen nem tájékozódott erről? Persze a törvény ismeretének hiánya senkit nem jogosít fel törvénysértésre. Ugyanakkor ilyen felmérés nem készült, ezt a bent ülők el is ismerték.

Akik későn keltek, vagy bármi másért elmulasztották volna a reggeli műsort, azok ma éjjel fél 12-től 1 óráig meghallgathatják a műsor szerkesztett változatát a Pont FM 88.1-en. Különösen azok, akik benzinfaló szörnyetegekkel járják az utakat, mindenképpen füleljenek bele a mai adásba, mert sok autóstársadalmat érintő kérdésre kaphatnak választ. S ezek a válaszok mindenkit érintő kérdésekre érkeznek olyan emberektől, akik a sztrádaügyet valóban átlátják és intézkedési lehetőséggel is bírnak. No meg szándékkal...
Forrás: Pont FM
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását