Meggyőződésünk, hogy az okokat elsősorban nem az intézményekben, az ott dolgozókban kell keresni, hanem az iskolák falain kívül. A helyzet feltárása és alapos elemzése után a tanulók és a közoktatásban foglalkoztatottak védelme érdekében szükség van mindazok összefogására, együttes kiútkeresésére, akik intézményes vagy személyes formában részesei az ifjúság nevelésének. Az egymásra mutogatás, a felelősség áthárítása csak súlyosbíthatja a helyzetet.
A PSZ és az FDSZ hangsúlyozza a társadalmi összefogás szükségességét és kezdeményezi, hogy a pedagógusképzés átalakításakor e körülményekre is tekintettel kell lenni. A pedagógusokat a konfliktusok megelőzésére, illetve kezelésére is fel kell készíteni. A gyermekekkel pedig az együttélés szabályait kell elsajátítatni, mert az írott és íratlan viselkedési normák megszegői az iskolából kikerülve a társadalom perifériájára sodródnak.
A pedagógusok szakmai, erkölcsi tekintélyének visszaállítása érdekében fontosnak tartjuk a kapkodásmentes, konzekvens és reális alapokon nyugvó intézkedéseket, a főhatósági, fenntartói felelősséget és irányítást, a vonzó pedagógus életpálya megteremtését, melynek része a méltó bérezés is. Mindennek a kormány most készülő Új Tudás-Műveltség programjában is megfelelő súllyal kell szerepelnie.
A két szakszervezet a pedagógusképzés átalakításával összefüggésben április 24-ére szervezett szakmai konferenciáján a fenti kérdéseket kiemelten kívánja tárgyalni.
Pedagógusok Szakszervezete, Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezete
Kiadó: Pedagógusok Szakszervezete Országos Iroda