Hippi-retró lesz a Mediawave-n
Árverésre bocsátották az immár tizennyolcadik alkalommal sorra kerülő nemzetközi Mediawave Fesztivál zenei és egyéb programjait. A nyitó kalapácsütés március végén, a győri Hrabal Mozi premier termében koppant, s a licitálás ezután április 20-ig az intern
2008. április 2. szerda 09:24 - Hírextra
Filmfesztivált, fotókiállítást, a '68-as diáklázadásról tudományos konferenciát ígérnek a szervezők, az ingyenes Ten Years After koncert a negyven éve indult hippimozgalom hangulatát idézi. Mindehhez - immár harmadik éve - meghökkentő módon igyekeznek pénzügyi támogatókat találni: a produkciókat árverésre bocsátják. Mint az akció szervezésében tevékenyen részt vevő Csete Orsolya elmondta, olyan cégek jelentkezését várják, amelyeknek vezetői szimpatizálnak az eseménnyel és hajlandóságot mutatnak, hogy egyes produkciók mögé álljanak. Cserébe az ő nevükhöz kötődik a felvállalt koncert vagy kulturális esemény, szerepelnek a reklámanyagokban, munkatársaik Mediawave-jegyeket kapnak ajándékba. Azok jelentkezését is várják, akik a fesztiválra érkező vendégek ellátásában étellel, itallal, egyéb termékekkel nyújtanának segítséget. A kezdeményezés sikerét bizonyítja, hogy vannak visszatérő "vásárlóik".
A Mediawave Nemzetközi Vizuális Művészeti Alapítványt 1991-ben, az első győri nemzetközi fesztivál lelkesült és sikeres megvalósítása után hozták létre nonprofit filmes és zenei szervezetek, egyesületek: a Győri Vizuális Műhely, amely a Győri Amatőr Filmstúdió utóda, valamint a Magyar Független Film és Videó Szövetség, a Budapesti Közgazdasági Egyetem (Közgáz) Vizuális Csapata, a Brigád Egyesület és az improvizatív zenéért alakult Adyton. A kezdeményezés valójában a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójára nyúlik vissza: az akkor felbukkanó underground vagy alternatív művészeti mozgalmakban gyökerezik, melyek a szocialista kultúrpolitikában a tűrt-tiltott határán egyensúlyoztak. Hatott rá a vajdasági Új Symposion-kör, a kisörspusztai, művészet-közeliséget feltételező közösségalakítási kísérlet, a népi kultúra eredeti forrásainak keresése és a folklór elemeinek a modern művészetbe való beillesztése.
A fesztivállal létrehozói a Budapest-központúságot szándékozták megtörni. Úgy gondolták, az esélyegyenlőség biztosítása jegyében Győr és környéke is megérdemli, hogy Európa- és világhírű, valamint kuriózumnak számító produkciókért ne kelljen Bécsbe vagy Budapestre utaznia, hanem inkább a közönséget csábítsák Rába-parti városukba, kapjanak ott képet a látogatók a legújabb művészeti irányzatokról a fesztivál felvállalta területek, a film, a fotó, a dzsessz, az ethno és az autentikus népzene kínálatából.
A "miért kell árverezni?" kérdésre azt a választ kaptuk, hogy ezzel egyrészt a kultúratámogatás kedvezőtlen helyzetére, esetleges visszásságaira kívánják irányítani a figyelmet, másrészt szükség van a pénzre a színvonalas rendezéshez. A fesztiválok anyagi fedezetének előteremtésére februárban-márciusban kellett a pályázatokat benyújtani, amelyek elbírálása eléggé késedelmes, noha a Mediawave kapunyitásáig alig pár hét van hátra. Jelen pillanatban a nemzetközi támogatásokon kívül alig látszik konkrét hazai pénzügyi forrás. Harmadrészt: európai típusú mecénási rendszert szeretnének kialakítani a kezdeményezéssel, hiszen a kultúrának is ára van, a művészeknek élniük kell valamiből. Egy-egy híresebb előadó gázsija elrettentő a magyar szervező számára, s bármekkora legyen a közönség érdeklődése, az egy nézőre jutó költség akár több tízezer forintra is rúghat. Szponzorok nélkül tehát megvalósíthatatlan volna a rendezvény.
Hírességekben idén sem lesz hiány Győrben. Különleges ízt ad az eseménynek, hogy a rendezvények jelentős része az 1968-as franciaországi diáklázadások korát, szellemét, érzésvilágát idézi meg, mind a filmes, mind a tudományos programokban, de leginkább a mindenki számára ingyenes Mediawave Piknik jóvoltából, amelyet április 27-én tartanak a Mosoni-Duna ligetes árterében, a győri Aranyparton. Ez az előmajális woodstocki hangulatot kelt, s emlékeztet a hippi mozgalomra, a vietnami háború, s Csehszlovákia megszállása ellen tiltakozó tüntetésekre.
Az árverésen Győr város önkormányzata nyerte el e nap gazdag programját, amelyet a mára rocklegendának számító Ten Years After esti fellépése koronáz meg. De ott lesz a gitáros-énekes Takács Eszter, akinek szerzeményei mai köntösbe öltözött reinkarnációi a hatvanas évek hippi dalainak, életszemléletének. Fellép többek mellett Jeszenszky István, aki indiai mestertől tanulta a gyógyító zene művészetét. Az általa használt különleges hangszerek, például a tibeti hangtálak rezgése - állítása szerint - helyreállítja a test és lélek megbomlott egyensúlyát, erővel tölti fel hallgatóságát.
Számos zenei program kikiáltási ára tizenkétezer euró. Így például ennyibe "kerül" a fesztiválon fellépő világhírű dzsesszegyüttes, a David Murray Black Saint Quartet meghívása is. A film és a zene találkozásából születő Shades of Jazz on Noir licitje egymillió-négyszázezer forintról indul, a Passport Control 5. Nemzetközi Film, Fotó, Kritika és Divatműhelyt hatmillió forintért lehet "megvenni". Köznapi halandó számára ezek súlyos összegek, de a mérleg másik felében ott a pénzben is lemérhető haszon: a néhány napos Mediawave alkalmanként kétszázmillió fölötti forgalommal járul a helybeli idegenforgalom fellendítéséhez.
Forrás: MTI