Csúcson a zeneáruház
A hagyományos lemezboltokat és az online zeneáruházakat is maga mögé utasította Amerikában az iTunes.
2008. április 3. csütörtök 16:51 - Hírextra
Az NPD piackutató intézet felmérése szerint januárban az Apple-féle iTunes bonyolította a legnagyobb forgalmat az amerikai zenekereskedelemben. Az informatikai óriás másolásvédelem (DRM) nélküli zenét kínáló portálja 19 százalékos piaci részesedést ért el. A második a hagyományos és internetes lemezboltokat egyaránt működtető Wal-Mart szupermarketlánc 15 százalékkal, a harmadik a Best Buy online elektronikai áruház 13 százalékkal.
Nagy meglepetés az Amazon szerény teljesítménye. A világ vezető webáruházának zenei osztálya csupán a negyedik helyet érte el 6 százalékos eredménnyel.
A kizárólag letölthető zenével kereskedő iTunes sikere jól jelzi az iparágban az ezredforduló óta tartó változás mélységét. Miközben a digitális zeneforgalmazás meredeken emelkedik, a hagyományos, fizikai CD hanyatlik. A fogyasztók teljes albumok helyett inkább kimazsolázzák a kedvenc számokat és csak azokért hajlandóak pénzt kiadni. Az NPD adatai szerint az amerikai tizenévesek körében a 2006-ban mért 38 százalékról tavaly 48 százalékra emelkedett azoknak az aránya, akik egy év alatt egyetlen egy CD-t sem vettek, és a hagyományos lemezboltok amúgy is évek óta csökkenő forgalma 2007-ben további 10 százalékkal esett vissza.
Januárban a teljes forgalom 30 százalékát adták a fizetett letöltések, ami néhány éve még elképzelhetetlen lett volna - áll az Ars Technica technológiai hírportál beszámolójában. A négy legnagyobb lemezkiadó közül már egy sincs, amely kitartana a DRM mellett és mindegyik új üzleti modellekkel kísérletezik, hogy megtalálja a lemezipari válságból kivezető utat.
Forrás: MTI