Ströckert Dávid, a múzeumvasutat üzemeltető GYSEV szóvivője elmondta, hogy a szezon október 12-ig tart és idén először a tanulmányi kirándulásokra is gondolva péntekenként is indítanak három-három járatot, egyébként a kisvasút ünnep- és munkaszüneti napokon hétvégenként üzemel. A múzeumvasút 1970 és 1972 között épült, kizárólag turisztikai célokra és semmi köze a Hanságot egykor behálózó keskeny nyomtávú vonalhoz - közölte a szóvivő.
A Széchenyi Múzeumvasút hossza Fertőboz-Barátság-Nagycenk állomások között 3,8 kilométer. Az úgynevezett Kastély megálló mellett berendeztek egy szabadtéri múzeumot is, ahova összegyűjtötték a még fellelhető kisvasúti mozdonyokat és kocsikat. A szezon kezdetén és más ünnepélyes alkalmakkor a kisvasúti múzeum egyik "lakója": András, a kis gőzmozdony áll szolgálatba, hétköznapokon pedig egy C50-es kismozdony húzza a kocsikat. Andrást, ha valaki szerencsés, természetesen felügyelettel vezetheti is, mindössze 1.600 forintért.
A Fertő-tavon, melyet a középkorban még mint a Hany, Hanság legnagyobb tavát emlegették, s amely mára az egyetlen maradt, szintén megkezdődött a hajózási szezon. Kovács Gabriella, a Fertő-tavi Hajózási Kft. ügyvezetője elmondta: ezt hagyományosan egy "ünnepi első úttal" szentelik meg, amelyen a többi meghívott vendégen kívül szintén hagyományosan jelen vannak a soproni és fertőrákosi polgármesterek. Az út során már kint a nyílt vízen egy koszorút hajítanak a vízbe, engesztelésül a tó szellemének, hogy mindig szerencsésen partot érjenek. Ezzel egy ősi halászhagyományt elevenítettek fel.
Kovács Gabriella elmondta: a Fertőn ennél jóval nagyobb forgalmat is lehetne bonyolítani, különösen azután, hogy a határok ténylegesen megszűntek, de a tó csak bizonyos helyeken hajózható, máshol cölöpökbe és drótkötelekbe akadhatnak a hajók. Ezek mind a régi határzár maradványai. Sajnos arról, hogy felszedik majd ezeket a mesterséges akadályokat, még hallani sem lehet - közölte az ügyvezető.