2024. november 22. - Cecília

Lesz BKV-sztrájk holnap

Megtartják hétfőn üzemkezdettől 13.00 óráig bejelentett munkabeszüntetésüket a BKV-szakszervezetek, miután vasárnap sem sikerült megegyezniük a közlekedési társaság vezetőségével - közölték a szakszervezetek képviselői az MTI-vel.
2008. április 6. vasárnap 17:41 - Hírextra

Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnökhelyettese elmondta: a szakszervezetek képviselői hivatalosan is visszautasították a BKV menedzsmentje által szombaton eléjük tett megállapodás-tervezetet.

A közlekedési vállalat kész lett volna arra, hogy visszavonja a tavaly decemberben bejelentett csoportos létszámleépítést és a társaság vezetése konzultációt kezdeményez a főváros illetve a kormány képviselőivel a BKV hosszú távú biztonságos finanszírozásának megteremtése érdekében.

Az egyeztetéstől 2008. augusztus 31-ig érdemi eredményeket vár a BKV, ezért ugyanezzel a határidővel sztrájk moratóriumot kért a szakszervezetektől.

Amennyiben a BKV hosszú távú biztonságos finanszírozását sikerül megteremteni, a szakszervezetek 2010. december 31-ig sztrájkot nem kezdeményezhettek volna finanszírozási és azzal közvetlen összefüggésben lévő témakörökben - javasolta a közlekedési társaság.

Nincs megegyezés a sztrájk idején nyújtandó még elégséges szolgáltatás mértékében, így egyelőre bizonytalan, hogy lesz-e egyáltalán bármiféle tömegközlekedés a fővárosban.
A szakszervezetek elégséges szolgáltatásra tett javaslata szerint üzemkezdettől 13.00 óráig mintegy száz autóbusz az éjszakai menetrend szerint közlekedett volna, de ezt a javaslatot a munkáltató visszautasította.

"Szerintem teljes megbénul a tömegközlekedés" - vélekedett Nemes Gábor, hozzátéve, hogy hétfőn 17-órakor folytatódik az egyeztetés a szakszervezetek és a munkáltató között az esetleg újabb sztrájk elkerülése érdekében.

Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnökhelyettese elmondta: a vállalat vezetősége a szombati megállapodás-tervezetet akarta a vasárnapi tárgyaláson is elfogadtatni a szakszervezetekkel.

"Úgy látszik, hogy sem a tulajdonos, sem az állam, sem pedig a menedzsment nem foglalkozik azzal, hogy mi lesz Budapesten a tömegközlekedéssel hosszabb távon. Mindenki csak odáig gondolkodik, hogy holnap ne legyen balhé, pedig ha bedől a vállalat, akkor nem fél napra fog megállni a város" - mondta a szakszervezeti vezető.

Gulyás Attila elmondta: a szakszervezetek nem fogják megakadályozni azokat a munkavállalókat, akik fel szeretnék venni a munkát hétfőn hajnalban, cserébe azt várják a munkáltatótól, hogy ő se presszionáljon a munkafelvétel mellett. "Szerintem, nincs ember, aki felvenné a munkát holnap" - tette hozzá.

A közlekedési vállalat éves szinten mintegy kétmilliárd forintos megtakarítást remél a BKV a várhatóan a nyár végén bevezetendő új paraméterkönyve, összmenetrendje révén - erről a cég vezérigazgató-helyettese beszélt pénteken.

Somodi László elmondta, ez összességében 4 százalék körüli járatritkítást eredményez, miközben egyidejűleg fejlesztő elemeket is tartalmaz. A Főpolgármesteri Kabinet elveiben egyetértett az általuk benyújtott javaslattal.

A szakszervezetek szerint a járatritkításokkal megtakarítható pénz nem oldja meg a 80 milliárd forintos hiánnyal küszködő vállalat finanszírozási problémáit, amelynek adósságállománya mintegy 10 milliárd forinttal nő az év végére.

Közösségi közlekedés nélkül a főváros népességének körülbelül 30-40 százaléka - aki már nem, vagy még nem rendelkezik autóval - csak gyalog közlekedhetne, a többiek, akik autóval rendelkeznek, csak 12-15 kilométeres óránkénti sebességgel araszolnának a város útjain - mondták el közlekedésmérnökök a távirati irodának.

A szakértők arra hívták fel a figyelmet, hogy jelenleg napi kétmillió utast szállítanak a BKV járművei, ha leáll a közösségi közlekedés, ezeknek az utasoknak is autóba kellene ülniük, vagy gyalog kellene útnak indulniuk. (Kerékpárral rendszeresen ma még nagyon kevesen közlekednek a fővárosban, hétvégeken néhány tízezerre tehető a kerékpárosok száma a budapesti utcákon.)

A Munka törvénykönyve szerint a távollétet igazoltnak kell tekinteni, ha valaki a sztrájk miatt nem tud eljutni munkahelyére, ez ugyanis elháríthatatlan oknak minősül. Az elháríthatatlan ok miatt a munkavállaló mentesül a munkavégzési kötelezettség alól, a távollét idejét később ledolgozhatja, vagy szabadságot vehet ki erre az időre.

Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását