A szóvivő elmondta, hogy Kiss Péter kancelláriaminiszter válaszlevele, amelyből kiderül, hogy a BKV állami normatív támogatását nem kívánják emelni, nem egyértelműen negatív tartalmú. Az állam ebben ugyanis ígéretet vállal, hogy hajlandó tárgyalni a közlekedési cég finanszírozási problémáinak megoldásáról.
"Viszont a cég gazdasági helyzete a szakszervezetek megítélése szerint azonnali beavatkozást követel - mutatott rá Nemes Gábor, majd hozzátette: "a szakszervezeti követelések továbbra sem teljesültek; úgy tűnik, hogy a sztrájk felé terelik a munkavállalókat."
A szóvivő megjegyezte, hogy nagyon nem értenek egyet azzal a szakszervezetek, ha politikai eszközként akarják felhasználni őket. Azért hirdettek jövő hét péntekre 0-24 óráig tartó munkabeszüntetést, mert valóban féltik gazdasági és szociális érdekeiket - tette hozzá.
A követelések továbbra is fennállnak: a járatritkítási tervezet visszavonása, és egy új készítése a szakszervezetek bevonásával, a csoportos létszámleépítés visszavonása, a munkakörülmények javítása, és, hogy a cég menedzsmentje vonja be őket a döntés előkészítő folyamatokba. "Azt gondoljuk, hogy egy ilyen hitelállománnyal rendelkező cégnél - amelynek évek óta csak növekszik az adóssága - már a bérkifizetések is veszélyben vannak." További hitelfelvételre már nincs lehetősége a BKV-nak - tette hozzá Nemes Gábor.
A szóvivő szerint nem igaz, hogy további elbocsátásokra van szükség: a cég belső felmérése szerint a műszaki területen és egyéb munkakörökben is létszámhiány van. A társaság az utasbiztonságot hozza fel, mint a sztrájk idején nyújtandó még elégséges szolgáltatás mértékének feltételét, de az elöregedő járművek, a rossz munkakörülmények, ugyanúgy az utasok biztonságát fenyegetik - mutatott rá Nemes Gábor.
Demszky Gábor főpolgármester, Hagyó Miklós (MSZP) és Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) főpolgármester-helyettesek múlt pénteki levelükben a pénzügyi, a gazdasági és a kancelláriaminiszternél szorgalmaztak ez évre 18,5 milliárd forintos plusz állami támogatást, ami 2010-ig évente az inflációval emelkedne.
A városvezetők egyebek közt kifogásolták, hogy az állami támogatások reálértéken évek óta csökkennek, s szorgalmazták a tanuló-nyugdíjas bérletek állami árkiegészítésének inflációkövető emelését, a gázolaj jövedéki adójának visszaigényelhetőségét és az olcsóbb villamosáram-vásárlási lehetőséget.
A pénzügyminiszter még hétfőn a parlamentben zárta ki a BKV további pénzügyi támogatásának lehetőségét. Gyurcsány Ferenc miniszterelnök pedig egy szerdai sajtónyilatkozatában egyértelműsítette ezt.
A kancelláriaminiszternek a város vezetőihez írt leveléből kiderül, hogy a BKV állami normatív támogatását nem kívánják emelni. Szerinte ugyanis a normatív támogatás mértéke megfelel az állam és a főváros között ez ügyben kötött 2003-as szerződésnek. A kancelláriaminiszter hangsúlyozta: készen állnak tárgyalni, hogy áttekintsék a BKV helyzetének javítása érdekében tehető erőfeszítéseket. Jelezte, hogy készek bemutatni a kormány lehetőségeit is.