Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője elmondta, hogy a főpolgármester-helyettesek valószínűleg félreértették a kancelláriaminiszter levelét, amelyben erre az évre csaknem 21 milliárd forint állami árkiegészítés szerepelt a tanuló-nyugdíjas jegyek után. Áfa nélkül azonban ez az összeg gyakorlatilag a tavalyi támogatási szinten mozog - tette hozzá.
Az MTI városházi információi szerint tavaly összességében 17,1 milliárd forintot tett ki áfa nélkül az állam által a BKV-nak juttatott árkiegészítés mértéke.
A szóvivő szerint a miniszter az áfát is tartalmazó összeget említette levelében, a főpolgármester-helyettesek pedig úgy értelmezték, hogy nőtt az állami támogatás. Ez nem így van, ugyanis a BKV-nak vissza kell fizetnie az állami támogatás áfáját az államnak - fűzte hozzá.
A BKV felügyeletét ellátó Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes pénteken betegsége miatt nem volt elérhető. Végül Kovács Mátyás, a gazdasági főpolgármester-helyettes, Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) szóvivője az MTI-nek annyit elmondott, hogy nem történt félreértés a főpolgármester-helyettesek előző napi közleménye kapcsán. Szerintük ugyanis arról van szó, hogy nem lehet támogatásnak tekinteni azt, ami utána közvetlenül visszajut az állam zsebébe.
A szóvivő megjegyezte, a kormányzat azzal érvel, hogy 21 milliárd forint támogatást ad, ami valójában 16 milliárd forint. Leszögezte, a főváros örülne annak, ha az állammal rövidesen várható tárgyalásokon elmozdulhatnának abba az irányba, hogy a jelenleg az államhoz visszajutó áfa a későbbiekben a BKV-nál maradna. Van erre példa más közlekedési cég - a MÁV - esetében. A gázolaj jövedéki adójának a visszaigényelhetőségét és az olcsóbb áram vásárlási lehetőségét a főpolgármester és két helyettese is felvetette a pénzügy-, a gazdasági és a kancelláriaminiszternek múlt pénteken írt közös levelében - fűzte hozzá.
A szóvivő, utalva arra, hogy "jelenleg valóban nincs a BKV zsebében ez a 4,5 milliárd forint" megjegyezte, hogy a pénteki BKV-sztrájkig még több tárgyalás is lesz a kormány és a főváros között. "Ez is lehetne a tárgyalásoknak az egyik kitörési pontja" - szögezte le a szóvivő. Kovács Mátyás rámutatott arra is, hogy a BKV több utast szolgál ki, mint a MÁV, és magasabb színvonalon teszi ezt. Ezért a főváros csak annyit szeretne, ha a jelenleginél nagyobb szerepet vállalna az állam a BKV finanszírozásából - tette hozzá.