A főpolgármester közölte, hogy a kormány képviselőivel a pénteki BKV-sztrájk után, szombaton tárgyalnak a cég helyzete rendezésének lehetőségeiről.
Megerősítette, hogy lényegében a korábbi 18 milliárd forintos javaslatukat nyújtják be ismét.
A városvezető hangsúlyozta, jelenleg az állami költségvetés nem hozza olyan helyzetbe a fővárost, hogy egyedül fenn tudja tartani a BKV-t. Felhívta a figyelmet arra, hogy míg 1990-ben a szja-bevétel teljes mértékben az önkormányzatnál maradt, mára ez 1 százalék alá süllyedt.
Demszky Gábor kifejtette, hogy 2002 óta az állam 110 milliárd forinttal, a főváros viszont 150 milliárd forinttal támogatta a BKV-t, szűkülő szja-forrásai ellenére is. Nem igaz tehát a pénzügyi tárca azon érvelése, hogy a főváros nem támogatja a BKV-t - tette hozzá. A városvezető szerint a legalapvetőbb probléma az, hogy az állam nem növeli évente a BKV-nak nyújtott támogatást.
Demszky Gábor emlékeztetett rá: már évek óta folyamatosan jelezte a kormányzatnak, hogy baj van a BKV finanszírozásával. "Sajnos kielégítő megoldást mindmáig nem találtunk" a BKV helyzetének rendezésére - tette hozzá. A főpolgármester elégedetten szólt arról, hogy felvetésére a miniszterelnök három államtitkárt jelölt most ki a tárgyalásokra BVK-ügyben.
A BKV-sztrájkkal kapcsolatban a főpolgármester kitért arra, hogy jelenleg a szakszervezetek követelésének nagyobb részét teljesítette a cég vezetése. Így bevonják őket a paraméterkönyv végső változatának elkészítésébe, nem lesz további létszámleépítés, s így buszgarázs-eladás sem, illetve a cég hosszú távú finanszírozási terveinek elkészítésében is részt vehetnek.
A főpolgármester rámutatott, hogy az ezeken túl mutató követeléseket a főváros nem tudja teljesíteni, mivel azokat nem tőlük kérik a szakszervezetek, hanem a kormánytól. A gazdasági miniszterrel folytatott szerdai egyeztetésének pozitívumaként említette a főpolgármester, hogy fogadókészség mutatkozott az agglomerációs közlekedés, a HÉV egyfajta támogatására. Ennek az 1,8 milliárd forintnak megfelelő összegnek a megszerzéséért az államnál pályázhatnának.
A főváros szeretné azt is, hogy a MÁV-hoz hasonlóan a BKV is visszaigényelhesse a gázolaj jövedéki adóját, olcsóbban vásárolhassanak áramot, s hogy növeljék a jegyek állami árkiegészítését is. A városvezető emlékeztetett rá, hogy a MÁV, amely kevesebb utast szállít országosan, mint a BKV, tavaly 180 milliárd forintos állami támogatást kapott, miközben a BKV-nak 32 milliárd forint jutott. Vagy a fővárosnál maradó szja mértékét kell növelni, vagy a BKV normatív támogatását - szögezte le a városvezető.
Demszky Gábor elmondta azt is, hogy a BKV-dolgozók sztrájkját, mint eszközt nem tudja elfogadni, de a sztrájkolók egyes követeléseivel egyetért, mint ahogy ezt már az április 7-i sztrájkkal összefüggésben is jelezte. Ezzel együtt a főpolgármester arra kéri a BKV dogozóit, a járművezetőket, hogy pénteken ne sztrájkoljanak, vegyék fel a munkát. A budapestiektől pedig azt kéri, hogy az autósok vigyék el a megállókban várakozókat, illetve, hogy aki teheti, pénteken pattanjon kerékpárra.
A főpolgármester megjegyezte, annak is örülnének, és vélhetően a szakszervezetek is, ha a főváros által kért 18 milliárd forintos plusz állami támogatásnak kezdetben csak egy részét kapnák meg. A cél az, hogy a kormányzat tegyen értékelhető gesztust.