A kormány az ügyintézés egyszerűsítése és a bürokrácia visszaszorítása céljából tavaly elkezdett fejleszteni egy online adatbázist. Ebben minden állampolgárnak lesz egy aktája, amelyben születésétől kezdve gyűlnek az adatok. Az aktához a szükséges mértékben hozzáférhet majd az iskola, az orvos, a szociális munkás és a rendőrség.
A szerdán bejelentett tervek szerint nemsokára a születés, a házasodás és az elhalálozás regisztrációját is lehet elektronikusan intézni. A polgári házasságra készülő pároknak egy online űrlapot kell majd kitölteniük, és csak a házasságkötő teremben kell megjelenni személyesen.
A halálozás körüli hivatalos ügyeket a halottkémi jelentéshez és az elhunyt személyes okmányaihoz amúgy is hozzáférő temetkezési vállalatok vagy a temetők adminisztrátorai intéznék ugyancsak az interneten.
A baba megérkezését a szülők jelenthetik be az otthoni számítógép segítségével, ami sok esetben nagy könnyebbséget hoz majd, mert Hollandiában a szülések 30 százaléka otthon zajlik.
Az adóhatóságnál már évek óta működik az online bevallási rendszer. "Kellemessé nem tudjuk tenni, de kényelmesebbé igen" - reklámozza a holland adóhivatal a szolgáltatást, amely gyakran akadozik. Wibbe Alkema, az igazságügyi minisztérium szóvivője szerint a mostani terven is van még mit csiszolni, de a kormány reméli, hogy legkésőbb a ciklus végéig, 2011-ig törvény lesz belőle. "A mostani rendszert is kijátszhatja, aki akarja. Hamisít egy kórházi születési adatlapot és beviszi az önkormányzathoz. Előbb-utóbb viszont lebukna, például amikor az egészségügyi szolgálat felkeresi a családot az oltások miatt."