Vigyázz, kész, sztrájk!
A fővárosban péntek hajnalban az éjszakai buszok még menetrendszerűen közlekedtek, azonban üzemkezdettől megindult a BKV dolgozóinak egész napos munkabeszüntetése, a közlekedési társaság 40 éves történelmének eddigi leghosszabb sztrájkja. A korai órákban tanácstalan utasok várakoztak még az éjszakai buszok megállójában: odáig még valahogy eljutottak, de arról, hogy miként tovább már nem volt ötletük.
Fontos tudnivaló lehet sokak számára, hogy a MÁV-Start vonatain és a Volánbusz járatain lehet BKV havi vagy heti bérlettel utazni a közigazgatási határon belül, illetve a BKV járataival párhuzamosan közlekedő agglomerációs viszonylatokon. Idáig egyetlen buszvezető sem vette fel a munkát, néhány villamosvezető viszont igen. Jár pár villamos az 1-es, a 4-6-os, a 18-as és a 42-es vonalán ( ez 20-30 körüli szerelvényt jelent a rendes hétköznapokon megszokott 600-ból).
A BKV fődiszpécserének tájékoztatása szerint várhatóan éjfélig biztosan közlekednek majd a Nagykörúton a villamosok és az 1-es vonalán is járni fog nyolc szerelvény. A 18-as és a 42-es villamos vonalán is jár néhány szerelvény, az előbbi vonalon várhatóan fél hétig működik az utasszállítás.
Ki viszi át a BKV-sofőrt?
A sztrájkbizottság szóvivői szerint a "dolgozók nagyon elszántak”, a sztrájk támogatottsága 98 százalékos a dolgozók körében. De minden BKV- alkalmazott beérkezett a munkahelyére. (Biztos ők nem BKV-val járnak.) A munkabeszüntetők részére megnyitották a helyi kultúrtermet, így a sztrájkolók kártyázással, sakkozással, filmnézéssel és beszélgetéssel töltik az időt. Sőt néhol pingpongozásra is van lehetőség. A tegnapi bejelentéssel ellentétben nem adnak vért a dolgozók. A sztrájkolók azért tették volna ezt, mivel az Országos Vérellátó Szolgálat (OVSZ) közlése szerint a munkabeszüntetés következtében csökkenhet a vérmennyiség, ami veszélyeztetheti a főváros betegellátását. Azonban nem keresték meg sem a szakszervezeteket, sem a munkáltatót az OVSZ munkatársai.
Dugót vártunk, hétvégi forgalom lett belőle
Ami minden várakozásnak ellentmondott, azaz autós forgalom. A múlt hét hétfőn tartott félnapos munkabeszüntetés után, mindenki még nagyobb dugóktól tartott. Szerencsére ebben csalatkoznunk kellett. Reggel már arról szóltak a híradások, hogy mind a bevezető utakon, mind a belvárosban kisebb a forgalom, mint egy átlagos pénteki napon. Bár 7 és negyed 8 között talán még erősödött a forgalom, de háromnegyed 8-ra már szinte mindenhol csökkent. 8 óra után már szinte hétvégi közlekedési helyzet alakult ki a városban. Ezzel szemben a biciklisek lényegesen aktívabbak, ami köszönhető talán a kellemes időjárásnak is. Általában ilyenkor a közösségi közlekedés átlagosan két százalékát teszi ki a biciklisforgalom, de ez az arány ma minden valószínűsséggel a többszörösére nőtt. Az utak ráadásul csendesek és nyugodtak. Elképzelhető hogy sokan hosszú hétvégével kerülték a BKV-sztrájk okozta esetleges idegeskedéseket és már tegnap elhagyták a fővárost. Van újra szabad taxi is, míg csütörtökön több társaság is jelezte, hogy péntek reggelre nem tudnak több megrendelést felvenni, ez a helyzet is javult a reggeli órákra. Ez köszönhető a vártnál kisebb forgalomnak is és annak is, hogy több éjszakai szolgálatban dolgozó sofőr reggel is kint maradt az utcákon.
Legyen Ön is villamossofőr!
Somodi László, a BKV Zrt. vezérigazgató-helyettese reggeli nyilatkozatában arról beszélt, hogy ez a BKV-sztrájk nem vezet sehová, ráadásul olyan célokat is kitűztek a sztrájkolók, aminek megvalósításában nem is a munkáltató a kompetens. Hozzátette hogy a sztrájk a cég hírnevén tud csak rontani, nem hozhat semmi jót sem a budapesti lakosoknak, sem a BKV dolgozóinak.
Ezzel szemben a sztrájkbizottság egyik szóvivője arról beszélt reggel, hogy forgalmi tisztek vezetik a sztrájk alatt közlekedő 1-es villamosokat, akiknek nincs gyakorlata, ezért veszélyt jelenthetnek az utazóközönségre. Somodi László cáfolta ennek nagy részét, mint elmondta: „a most villamosokat vezetők többsége főállású, és minden szükséges képzettséggel rendelkezik, vonalismerete is van, mivel rendszeresen vezet villamost az adott járatokon”. De azt is hozzátette: „csak négyen-öten mellékfoglalkozásúak, ők jellemzően a villamosforgalmi üzem és forgalomirányítás területén dolgoznak. Egy olyan van csak közöttük, aki a szolgáltatástervezési osztályon dolgozik.”
Közgazdászok és bölcsészek otthon, a műszakisok és a jogászok az egyetemen
Több oktatási intézményben döntöttek ma a tanítási szünet mellett, a Budapesti Corvinus Egyetem és Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) Bölcsészettudományi Karán is. Ugyanakkor nincs szünet az ELTE Természettudományi, valamint Állam- és Jogtudományi Karán sem, és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen is tanítanak.
Sok fővárosi középiskolában sem csöngettek ma be, ahol mégis, ott általában a tanulók fele ült be az iskolapadokba. Az Oktatási Minisztérium akárcsak a múlt hétfői sztrájk esetében az iskolaigazgatókra bízta annak eldöntését, hogy elrendelnek-e oktatási szünetet.
Incidensek a sztrájk alatt
Két biztonsági őrt egy fegyvernek látszó tárggyal fenyegetett meg egy férfi a 3-as metró Pöttyös utcai megállójánál és támadás érte a II. kerületi Szép Ilona villamosremízt pénteken, kora reggel (egyelőre ismeretlen tárgyat dobtak rá, az anyagmaradványokból megállapították, hogy robbanásra alkalmas eszközből származhatnak) Az előbbi esetnél a perceken belül a helyszínre érkező metrórendőrök megállapították, hogy egy feltehetően ittas férfi keveredett szóváltásba a biztonsági őrökkel és sem fegyver, sem egyéb olyan tárgy nem volt nála, amely alkalmas lenne élet elleni fenyegetésre. A Fehérvári úti villamosremízre feltehetően légfegyverből származó acélgolyókat lőttek ki ismeretlenek de végleges szakértői vélemény csak későbbre várható. Személyi sérülés sehol nem történt.
Gondolkodjunk pozítivan
Ennek a sztrájknak is van napos oldala. Egyrészt a már említett erősödő biciklisforgalom és a lényegesen kevesebb autó. Ez utóbbinak köszönhetően azon ritka napok egyikét éljük, amikor délelőtt nem jelent gondot a parkolás a Belvárosban. Másrészt indul egy kezdeményezés – aminek sikeréről információm nincsenek – mely főként az egyedül utazó autósokhoz szól. Lényege, hogy egy A4-es papírra írják ki útvonalukat, és vegyenek fel embereket a buszmegállóból hozzájuk hasonló úti céllal. És ha már egy napon működhet a „segítsünk egymáson” elv, akkor más napokon is alkalmazzák.