Sokan mondják, hogy szívesen közlekednének kerékpárral Budapesten, de nem mernek, mert nincsen elég bringaút. Pedig MINDEN ÚT BRINGAÚT! Kerékpárral ugyanis mindenütt szabad közlekedni, ahol azt a KRESZ nem tiltja.
A jövőképünk, hogy minden úticél elérhető legyen kerékpárral is: gyorsan, akadálymentesen, biztonságosan.
A kerékpár nemcsak játékszer, sportszer, hanem – talán elsősorban - közlekedési eszköz. Rövid, 5 km alatti távolságokra biciklizni a legjobb. Gyorsabb, mint az autó, hiszen nem kell vele megállni a dugóban, nem probléma a parkolás sem. De gyorsabb a tömegközlekedésnél is, mert nem kell várni a megállóban, és szinte ajtótól-ajtóig lehet vele menni.
A kerékpár jármű, tehát az úton a helye - nem a járdán. Ezzel együtt jár, hogy a kerékpáros maga is járművezető – tehát viselkedjen úgy, és cserébe tekintsék is őt annak.
A kerékpározás integrált és egyenrangú része kell legyen a közlekedésnek, ezt a szempontot következetesen minden közlekedésfejlesztésnél figyelembe kell venni.
Minden egyes utcában önálló kerékpárút építésére sem mód, sem szükség nincsen. Van, ahol szükséges önálló kerékpárút, van, ahol a kerékpáros együtt haladhat más járművekkel. Azok a jó megoldások, amelyek elsősorban nem a forgalom résztvevőinek teljes fizikai elválasztására, hanem a kölcsönös együttműködésre alapozzák a kerékpárosok biztonságos közlekedését.
A gépjárművektől való teljes elválasztás mindkét félnek hamis biztonságérzetet ad, a kereszteződésekben nem tanít a megfelelő körültekintésre. A legtöbb baleset a kerékpárút és a közút keresztezésében történik! A cél tehát nem kizárólag az, hogy önálló kerékpárutak épüljenek, hanem hogy a meglévő úthálózat is kerékpárosbarát legyen!
Nem a kerékpárutak hossza, hanem a kerékpárosbarát terület nagysága mutatja meg, hogy egy település mennyit tesz a fenntartható közlekedésért.
A vasárnapi Critical Mass-en a kerékpárosok valóban elérték a kritikus tömeget. Előző pénteken, a sztrájk idején már láttuk, hogy rengeteg budapestinek van biciklije, és meri forgalomban is használni. Budapesten már több tízezren bicikliznek naponta. Sorra dőlnek meg az előítéletek. Kiderült, hogy kortól, nemtől és szinte lakhelytől függetlenül lehet kerékpárral közlekedni, és ez még jó közérzetet is okoz. Szabadságot ad a közlekedésben, egészséges, olcsó és tiszta.
Kerékpárosbarát városi közlekedést szeretnénk. A Critical Mass üzent, hogy helyet kér az utakon. Minden út bringaút!
Magyar Kerékpárosklub és a Critical Mass szervezői
László János
elnök
www.kerekparosklub.hu
elnok@kerekparosklub.hu
Kiadó: Magyar Kerékpárosklub