Egyre több a tanártértékelő honlap
Szaporodnak azok a honlapok, amelyeken a diákok értékelhetik tanáraikat. Az úttörők ebben is amerikaiak, de a jelenség egész Európában megfigyelhető és persze vitatott. Olaszországban a legfelkapottabb a votallProf.it.
2008. április 23. szerda 09:27 - Hírextra
Ez a "szociális szolgáltatás" lehetővé teszi az egyetemi hallgatóknak, hogy elmondják: hogyan viselkednek oktatóik, amikor vizsgáztatnak, milyen a felkészültségük, a magatartásuk, fogadóóráikon a diákok rendelkezésére állnak-e, válaszolnak-e az e-mailjeikre, rendben megtartják-e előadásaikat, stb. A legtöbbre értékelt tanár egy tizes osztályozás alapján megkaphatja a Top 10 minősítést, a legkevesebbre tartott pedig a Flop 10-t.
A portál létrehozója egy 32 éves jogász, aki elmondta, hogy célja egy országos adatbázis létrehozása, amely alkalmas az egyetemi tanárok megismerésére, értékelésére. Az ötletet éppen a nevüket titokban tartó egyetemi tanárokból álló csoportról kapta, akik javasolták egy olyan program létrehozását, amely a meritokráciával és a didaktika értékelésével foglalkozik - írta a La Repubblica című olasz lap.
A jogász szerint a tavaly júniusban beindított honlap küzd a kivételezés és a középszerűség ellen és megpróbálják a maguk eszközeivel is csökkenteni az "agyak" külföldre vándorlását, ami elég nyugtalanító módon tapasztalható Olaszországban.
A honlapon jelenleg 700 tanár kartotékja nézhető meg, a hozzájuk csatolt több mint 1500 értékeléssel és naponta kb. ezer látogatója van. Nagyobbrészt 18-21 évesek, akik általában korrektül viselkednek. Természetesen vannak negatív értékelések is, van, akiről az a véleményük, hogy felkészületlen, érvelései hibásak, vagy elavultak. Olyan tanár is van, akit diákjai teljesen megbízhatatlannak tartanak. De, mint a jogász elmondta, van "egy nagyon szigorú magatartási kódexük" és megpróbálnak megszűrni minden beérkező kommentárt. Különben nemcsak a hallgatóknak, a tanároknak is van lehetőségük jelezni a diákok túlkapásait.
A lap által megszólaltatott irodalomtanár azonban elmondta, hogy a tanárok rosszul érzik magukat a virtuális nyilvánosság előtt. "Egy szakmabelinek rettenetes arra gondolnia, hogy egy bizonyos kor után még mindig értékeléseket, bírálatokat kell elszenvednie azzal a kockázattal, hogy megbukik". Véleménye szerint a fiatalok csak az egyetem után, évekkel később értik meg, mit kaptak tanáraiktól. "A tanár így is egy bizonytalan kategória, úgy látom ezt a honlapot, mint egy kamerát, amely állandóan követ minket és kész ítéletet formálni, anélkül, hogy igazán ismerne bennünket" - mondta.
Forrás: MTI