A születése után obszcénnek és botrányos fallikus szimbólumnak kikiáltott rúzst "időközben megszerették a hölgyek, mert néhány laza kézmozdulattal szende kislányt vagy férfigyilkos vampot varázsolhatnak magukból" - mondja a nők egyik fegyveréről René Koch sminkes, aki maga is a rúzs nagy rajongója. A sminkmester véleményét tények is alátámasztják, a rúzs ma világszerte a legkelendőbb kozmetikai termék, átlagosan másodpercenként 23 darab tűnik el a boltok polcairól.
"A telt és ápolt ajkak igencsak vonzó jelenségnek számítanak, amit a rúzs segítségével még inkább ki lehet hangsúlyozni" - értékelte a kozmetikumot tudományos szemszögből Peter Walschburger biopszichológus, a berlini Freie Universita:t munkatársa. "Az ajkak érzéki és erotikus töltettel bírnak, ami mindenek előtt a férfiakat szólítja meg." A vörös rúzzsal ezek a hatások még tovább fokozhatók: "A színpszichológia ismeretei szerint a vörös az egyik legizgalmasabb szín, amelynek jelzésértéke is van" - mondta a kutató.
Festett ajkaknak évezredes története van, már Nofretete (akinek neve is szépségére utalt), illetve más egyiptomi és görög nők is festették szájukat. A kis dobozkákban tárolt festékeket az ujjukkal vagy kis ecset segítségével kenték fel a hölgyek.
Aztán a XIX. század végén két francia fejéből kipattant az ötlet: kézhez állóbb formába kellene önteni a különleges kenőcsöt. A színeket szarvasfaggyúval és méhviasszal keverték, a vékony rudacskákat pedig selyempapírba csomagolva mutatták be az 1883. május 1-jén megnyílt amszterdami világkiállításon.
A várt siker azonban elmaradt, a nők táskájában szétolvadt és elkenődött pomádé azt jelezte, van még mit javítani a formulán. Emellett a kis eszköz hamar botrányszámba ment, elvégre milyen, magára valamit is adó hölgy emel a szájához egy fallikus szimbólumot? A magukra valamit adó hölgyek helyett így a táncosnők és a színésznők - köztük Sarah Bernhardt - lettek a rúzs első rajongói, szélesebb körben csak a XX. század némafilm-korszakában terjedt el a használata.
A filmsztárok nyomán mindenki szedervörös, méhcsípésszerű ajkakat rajzolt magának, amit később a szélesebb vonalvezetés, valamint a színek kavalkádja váltott fel. Az abszolút áttörést a II. világháború utáni korszak hozta meg, amikor a nejlonharisnya mellett az Amerikából származó kicsavarható rúzs is elindult világhódító útjára.
Ma a rúzs közel évente 600 millió dolláros üzletet jelent, amihez társul a szájfény 150 milliós forgalma is. Felmérések szerint Amerikában napjainkban már a 6 és 9 éves kislányok 55 százaléka használ rendszeresen rúzst.