Bejöttek a történelem tételek
Jól fogadták, könnyűnek tartották a történelem középszintű írásbeli tételeket a szerdai érettségi vizsgákon a diákok - derült ki az MTI által készített körképből.
2008. május 7. szerda 17:29 - Hírextra
Összességében jól fogadták a tételeket a vizsgázók a budapesti Városmajori Gimnáziumban, a legtöbb feladat olyan volt, amilyenre számítottak - mondta Szebedy Tas igazgató. Úgy fogalmazott: voltak bizonyos szempontból nehéz feladatok, de a tanulók többsége "vidáman jött ki a tantermekből" a matúra befejeztével.
A Városmajori Gimnáziumban 123-an érettségiztek történelemből, közülük 40-en írták az emelt szintű tételsort. Az igazgató kitért arra, hogy a felsőoktatási felvételi eljárásban megszerezhető pontszám 480-ra emelése miatt radikálisan csökkent az idén az emelt szintű érettségire való jelentkezés, a diákok inkább biztosra akartak menni, ezért választották jóval nagyobb számban a középszintet.
Alapvetően dicsérték és általában gondolkodtatónak tartották az idei tételeket a középszinten maturáló diákok az ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskolában - közölte Csapodi Zoltán, az intézmény történelem szakos vezető tanára. A tanulók - elmondásuk szerint - élvezték a feladatokat, hiszen nemcsak általuk már ismert szövegrészletekkel volt dolguk, hanem sok esetben tankönyvi tudásuk alapján ismeretlen szövegeket kellett elemezniük.
Petróczi Gábor, a kazincbarcikai Ságvári Endre Gimnázium igazgatója szerint a diákok nyugodtan fogadták a feladatokat, mert a feladatlap szerkezetét jól ismerik, az hasonlít az előző három évben megszokotthoz. Mint mondta, a feladatsor a nem történelem szakos igazgató szemével változatos, a szorosan vett történelmi ismereteken túl számos olyan ismeretet mér föl, amellyel a diáknak rendelkeznie kell (grafikonok olvasása, térképen történő tájékozódás, logikai és szakmai összefüggések, források kapcsolása az adott feladathoz).
Mariscsák István, az egyházi fenntartású, miskolci Fráter György Katolikus Gimnázium igazgatója szerint egyértelműen pozitív volt a feladatok fogadtatása, azokat a vizsgázók jól megoldhatónak találták. Az érettségizők számítottak arra, hogy lesz reneszánsz esszétéma, e területen csalódtak. Arról is beszámolt az igazgató, hogy az esszében jó választási lehetőség és kellő súlyú témák jelentek meg. Pozitív változásként értékelte, hogy a korábbiakkal szemben nem volt olyan gúnyrajz vagy vicc, ami a mai fiatalok számára nehezen értelmezhető.
Könnyűnek ítélték összességében a diákok a középszintű feladatokat a Szegedi Tudományegyetem Ságvári Endre Gyakorló Gimnáziumában is. Mészáros Tibor pedagógus kifejtette: a feladatok egy része csupán az információ megtalálására koncentrált, amiben a források, illetve a térképek sokat segítettek.
Az esszéknél az államalapítás témája volt a legnépszerűbb, de sokan választották az 1956-ról szóló kifejtést is - mondta, rámutatva arra: ez utóbbi téma még nem olyan népszerű, mert még nem tisztult le eléggé és nem alakult ki olyan mítosza, mint például 1848-nak. Emelt szinten sem volt gond a diákok beszámolója szerint - tette hozzá Mészáros Tibor. Közlése szerint itt megjelentek azok a témák, amelyeket megjósoltak, így a Kádár-korszak és a dualizmus kori nemzetiségi politika is.
Forrás: MTI