Koszorús T/5451/37 számon május 6-án nyújtotta be javaslatát, amely a jelenleg hatályos törvény által SZIGORÚAN TILTOTT internetes, telefonos, e-mailes, postai, SMS és MMS dohányreklámok küldését LEGALIZÁLNÁ, valamint lehetőséget biztosítana az élelmiszerboltokban történő, személyes adatok megszerzésére irányuló promóciók megtartására.
Szanyi május 13-án adta be szó szerint ezzel egyező módosítását. A módosító javaslatok teljes megegyezése akár arra is utalhat, hogy a dohányipar mindkét képviselőt megkörnyékezte, ugyanarra kérve őket. Lobbistánk fellépését követően Koszorús László visszavonta T/5451/37 számú módosító javaslatát, ugyan akkor T/5451/42 számon a csak postai úton terjeszthető dohányreklámozásra korlátozódó új módosítót nyújtott be, hamisan azt állítva, hogy ez nem sérti a WHO Dohányzás-ellenőrzési Keretegyezményét. Koszorús még a Keretegyezmény pontos nevét sem tudja, azt Dohányzásellenes Keretegyezménynek nevezi a módosító javaslatában.
Koszorús és Szanyi ezt a forgatókönyvet követték Koszorús május 6-án T/5451/38 számon benyújtott szintén dohánylobbista módosításával kapcsolatban. Szanyi szóról szóra ugyanezt a módosítást nyújtotta be T/5451/50 számon május 13-án, míg Koszorús ugyan ezen a napon visszavonta javaslatát, és annak egy kissé szalonképesebb változatával rukkolt elő T/5451/43 számon. Ebben Szanyi már szintén nem követte. Ha ezek a módosítások átmennének, úgy a jelenlegi dohányreklámozás SZÁZSZOROSA zúdulna a dohányipar elsőszámú célközönségére, a GYEREKEKRE. A dohányipar a dohányreklámozásra vonatkozó minden létező jogszabályt tudatosan és folyamatosan megsért.
Csak az utóbbi egy év során 26 pert vesztettek emiatt, valamennyi eljárást a Füstirtók Egyesülete kezdeményezte. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság a Füstirtók Egyesületének kezdeményezésére egy év alatt KILENCSZÁZMILLIÓ forint bírságot szabott ki törvénysértő dohányreklámozás miatt, s csak májusban, igaz első fokon, újabb 15 millió forint bírság kivetésére került sor. Ha a dohányreklámozást akár csak postai úton legalizálná a törvény, az azt jelentené, hogy egyes dohányipari cégek rövidesen gyerekek tízezreinek küldenének névre szóló dohányreklámokat, különféle ajándékok kilátásba helyezése mellett. KÖVETELJÜK E MÓDOSÍTÓ JAVASLATOK AZONNALI VISSZAVONÁSÁT!
Kiadó: Füstirtók a Gyermekdohányzás Visszaszorításáért Alapítvány