A mérés - amely alól csak néhány, sajátos nevelésű igényű tanuló mentesülhet - idén összesen 422.773 diákot érint.
Az iskolák negyedik évfolyamán a korosztálynak megfelelő alapkészséget és képességeket mérik fel, 2.315 intézményben 96.517 diák vesz majd részt rajta.
A hatodik, nyolcadik és tizedik osztályban már a klasszikus értelemben vett kompetenciamérésre kell számítaniuk a diákoknak, akiknek szövegértési és alkalmazható matematikai tudását veszik górcső alá.
Hatodik évfolyamon 2.352 intézményben 107.175 diák, nyolcadik osztályban 2.445 intézményben 107.751 tanuló, míg tizedikben 1.034 intézményben 111.330 tanuló vesz részt a kompetenciamérésben.
Az Oktatási Hivatal közlése szerint a diákoknak a tesztfüzetekben életszerű szituációkba helyezett feladatokat, mindennapi életből vett szövegekhez kapcsolódó kérdéseket kell megoldaniuk.
A felmérés azért fontos, mert minden iskola számára objektív képet ad arról, hogy a tanulók a szövegértési és matematikai képességeiket milyen hatékonysággal tudják alkalmazni a mindennapi életből vett feladatokon. A tanulók szociokulturális hátterével összefüggésben is elemzett adatok sokszempontú, árnyalt képet adhatnak az iskolák teljesítményének több aspektusáról. Tavaly például volt olyan feladat, hogy hány percből áll egy hét, s el kell dönteniük a diákoknak, igaz vagy hamis, hogy minden téglalap paralelogramma.
Az első ilyen felmérés 2001 őszén volt, amelyet 2003-ban követett a második, majd 2004-ben, 2006-ban és tavaly volt ilyen vizsgálat.
Az eredményeket - iskolai és fenntartói jelentéseket - 2009. február végéig kapják meg az intézmények és fenntartóik. Ugyanettől az időponttól az egyes iskolák feldolgozott mérési eredményei mindenki számára nyilvánossá válnak.