2024. november 22. - Cecília

Közpénzügyi törvénycsomag

A közpénzügyi törvénycsomag célja, hogy a kormányok végleg szakítsanak a választási évekre jellemző túlköltekezés gyakorlatával, amely miatt ezekben az években az államháztartási hiány gyakran elérte, vagy meg is haladta a GDP 10 százalékát - hangsúlyozta
2008. május 20. kedd 16:36 - Hírextra

A Ház a költségvetési felelősségről és a Törvényhozási Költségvetési Hivatalról, az ehhez kapcsolódó alkotmánymódosítás, valamint a helyi önkormányzatokról szóló törvénymódosítási javaslat együttes általános vitáját kezdte meg. Veres János kiemelte: a közpénzügyi reformmal a költségvetési gazdálkodás, a tervezés, a közpénzek felhasználásának olyan rendszere alakulhat ki, amely hosszú távon garantálja az egyensúly megőrzését, az eladósodás megállítását, és a gazdaság, az ország stabilitását.

A pénzügyminiszter reményét fejezte ki, hogy valamennyi politikai párt az ország érdekét, jövőjét tartja a legfontosabbnak, így 2/3-os többséggel, széleskörű konszenzussal fogadható el a törvény.
A közpénzügyi törvénycsomag eleme a költségvetési felelősségről és a Törvényhozási Költségvetési Hivatalról szóló törvényjavaslaton kívül az alkotmány és az önkormányzati törvény módosítása.

Veres János hangsúlyozta, hogy az új szabályok kétharmados erővel rögzíthetik azokat az egyenlegcélokat és követelményeket, amelyek a 2011-et megelőző években kikényszerítik a konvergenciaprogram megvalósítását.

A pénzügyminiszter nemzetközi példákkal támasztotta alá a költségvetési fegyelem betartatását szolgáló szabályok eredményeit és megemlítette, hogy az EU is előremutatónak nevezte a független költségvetési intézmények létrehozását a tagállamokban. Ez a törvényjavaslat szerint a Törvényhozási Költségvetési Hivatal, amely garantálja majd a szabályrendszer érvényesülését. A függetlenség érdekében a szervezet elnökét az Országgyűlés 2/3-os többséggel, kormányzati cikluson átívelő hivatali időre választja meg, s a mindenkori kormánynak nincs lehetősége - sem közvetlen, sem közvetett módon - őt utasítani, vagy döntéseiben korlátozni.

A hivatal alapvető feladata, hogy biztosítsa azokat a kormánytól független információkat, és szakmailag megalapozott elemzéseket, előrejelzéseket, hatásvizsgálatokat a költségvetést érintő minden területen, amely alapvető a közpénzügyekkel történő felelős gazdálkodáshoz - mondta. Az intézmény a parlamenti vita során benyújtott módosító javaslatok költségvetési hatását is értékelné.
A szabályrendszer része a reáladósság-szabály, ami biztosítja, hogy az államadósság értéke az infláció hatását leszámítva közép és hosszú távon ne növekedjen. Ezt kiegészíti a pozitív elsődleges egyenleg követelménye. Ugyancsak változás, hogy a jövőben az éves költségvetési törvény elfogadása során nem csak az adott, hanem a következő két év alapvető paramétereiről is döntés születik.

Hozzátette: a kormány, az Országgyűlés dönthet egyes kötelező tételek módosításáról, például csökkenthet adót, de minden ilyen intézkedést ellentételeznie kell úgy, hogy az egyenleget ne befolyásolja.

Extrém, előre nem jelezhető esetekben - ilyen lehet egy katasztrófa - a tartalékok felhasználása után pótköltségvetés készítését javasolják.

Az önkormányzatoknál is szükség van a költségvetési fegyelem erősítésére - hangsúlyozta Veres János. A javaslat szerint a önkormányzatok működési célra olyan likvid hitelt vehetnének fel, amelyet az adott naptári éven belül vissza is fizetnek. Fejlesztési célra több éves lejáratú hiteleket igényelhetnek, és kötvényeket bocsáthatnak ki, szabad forrásaik arányában.

Beszámolt a pénzügyminiszter arról is, hogy a mintegy egyéves egyeztetés során több ellenzéki követelést, javaslatot is beépítettek a javaslatba, így némiképp csalódottan szólt arról, hogy a szerinte kompromisszumos hozzáállás ellenére sem kaptak egyértelmű támogatást a Fidesztől.
Példaként említette a kiadási plafonok beépítését a szabályokba, az ellenzéki párt elvárásával megegyezően. Hozzátette azonban, hogy csak olyan kompromisszumot tud elfogadni, amely a reáladósság szabályt és a kiadási plafonokat kombinálja.

Emlékeztetett Veres János arra is, hogy vitát váltott ki a tervezett intézményrendszer is. A benyújtott törvényjavaslat olyan hivatallal számol, amely képes független módon működni, saját adatbázissal rendelkezik, saját apparátussal arra, hogy önállóan készítsen makrogazdasági prognózist, és részleteiben véleményezze a költségvetés-tervezetet, de ettől eltérő megoldásokat is javasoltak az egyeztetéseken.

A tárgyalások során a pénzügyminiszter szerint a kormány elment a végsőkig a megegyezés reményében, és úgy vélte, még most sem késő, van lehetőség a megállapodásra, a széleskörű konszenzus létrehozására. Veres János szerint eljött az idő, hogy az ellenzéki pártok bebizonyítsák: komolyan gondolták a kiadások, a hiány és az újraelosztás csökkentése melletti állásfoglalásukat. A csomag elutasítása az erre vonatkozó politikai, pártvezetői megnyilvánulásokat hiteltelenné tenné - fűzte hozzá.

Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását