Közös adatbázist hoznak létre az Aquapol tagországai
Közös adatbázist hoz létre a vízi járművek ellenőrzésének összehangolása érdekében az Aquapol, a Rajna- és Duna-menti országok vízirendészeteit összefogó szervezet. Ezt Jan Struijs, a szervezet elnöke jelentette be szerdai, budapesti sajtótájékoztatóján.
2008. május 21. szerda 21:23 - Hírextra
Az Aquapol konferenciát tart szerdán és csütörtökön Budapesten az Európa folyami és tengeri kikötőiben tapasztalható bűnözésről és annak felderítéséről.
Jan Struijs elmondta: a közös adatbázis a tervek szerint októbertől működik majd. Jelenleg, ha a hajó áthalad az Aquapol mind a 14 tagországán, előfordulhat, hogy a 14 tagország 14 vízirendészeti szerve ellenőrzi a hajót, a személyzetét és az árut. A rendszer bevezetése után azonban a különböző országok vízirendészetei az adatbázisban "látják majd", ha a hajót máshol már ellenőrizték, így ezt nem fogják még egyszer megtenni.
Az Aquapol szorgalmazza továbbá, hogy egységesítsék a vízi közlekedési okmányokat is, mert most egy hajónál akár 24 féle okmányt is be kell mutatni. Kezdeményezték az is, hogy vezessék be a digitális hajóokmányok rendszerét. Szükségesnek tartják a tachográfok rendszeresítését is, hogy megfelelően ellenőrizni lehessen, betartják-e a pihenési és üzemidőket a hajókon, ami az egyik feltétele a tisztességes versenynek.
A szervezet elnöke hangsúlyozta: a vízirendészeteknek fontos feladata a csempészet elleni fellépés, különösen a kábítószer-csempészek útvonalainak felderítése, amelyek gyakran érintenek tengeri kikötőket is; példaként a romániai Constanza kikötőjét hozta fel.
Nagyon fontos probléma a hajólopás is: tavaly 10 ezer hajót loptak el Európában, ezek mindössze 30 százaléka került elő. A hajók fele volt csak biztosítva, a biztosítótársaságok azonban így is 180 millió eurót fizettek ki a lopott hajók után, amelyeket gyakran kábítószer-csempészetre használnak a bűnözők.
Fontos feladata a vízirendészet munkatársainak a hamis okmányok és illegálisan foglalkoztatottak kiszűrése is.
Jan Struijs kijelentette, hogy Magyarország megbízható, aktív partner a vízi bűncselekmények felderítése terén, s hozzátette: ennek elismeréseként jövőre Tóth Zoltán alezredes, a Dunai Vízirendészeti Kapitányság vezetője lesz az Aquapol elnöke.
Tóth Zoltán elmondta: a kapitányság által felderített bűnügyek többsége a vízi közlekedéssel összefüggő bűncselekmény, de előfordulnak árudézsmák, illetve üzemanyag-, külmotor- (a hajó oldalán elhelyezett motor) és kerékpárlopások is.
Mint mondta, a csempészet a kabinos személyhajókon fordul elő, jellemzően szeszesitalt és cigarettát próbálnak csempészni a bűnözők. Megjegyezte: Budapest és Passau között 150 kabinos személyhajó jár rendszeresen.
A kábítószer- és emberkereskedelem Magyarországon nem jellemző: emberkereskedőt tíz évvel ezelőtt fogtak el a legutóbb. A kábítószer-csempészet vonatkozásában pedig az alezredes arra hívta fel a figyelmet, hogy Magyarország tranzitország, azaz nem itt rakodják be vagy ki a kábítószert. Magyarország schengeni csatlakozása óta Mohácson ellenőrzik az országba belépő és az innen kilépő hajókat, a személyzetet és az árut.
Forrás: MTI