Előként Európában: harmonizált szám a gyerekeknek
Európában elsőként vezette be Magyarország a gyermek-segélytelefonok számára kijelölt harmonizált 116 111 számot - jelentették be csütörtökön sajtótájékoztató keretében Budapesten.
2008. május 22. csütörtök 13:41 - Hírextra
Az Európai Unió tavaly társadalmilag hasznos szolgáltatások elérésére 116-tal kezdődő hatjegyű, harmonizált európai telefonszámok használatát hagyta jóvá. A Child Helpline International (Gyerektelefonok Világszervezete) kezdeményezte, és az Unió elfogadta, hogy a 116 111 hívószámon a gyermek-segélytelefonok szolgáltatása legyen hívható. Európában Magyarország az első, amely a gyerektelefonok számára kijelölt 116 111 harmonizált számot bevezette.
A Kék Vonal Gyermek és Ifjúsági Telefonszolgálat a 116 111 számon napi 24 órában, az év minden napján, országosan, minden hálózatból hívható. A telefont a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány önkéntes, képzett munkatársai veszik fel, akik bármilyen problémát meghallgatnak, amelyet a gyermek vagy fiatal meg akar osztani. Szükség esetén segítséget is nyújtanak, ha kell, más szervezeteket bevonásával. A telefonáló anonim maradhat - tájékoztatta a távirati irodát az alapítvány.
A Missing Children Europe (Euróapi Eltűnt Gyerekek) kezdeményezésére az eltűnt gyerekek keresése, segítése volt egyébként az az első szolgáltatás, amely 116-tal kezdődő hívószámot kapott. A 116 000-át azzal a céllal hagyta jóvá az unió, hogy az eltűnt gyerekek, illetve az őket kereső felnőttek Európában egységesen hozzáférhető módon, egységes szakmai színvonalon kaphassanak segítséget.
A 116 000 hívószámot elsőként Görögországban vezették be. A Kék Vonal Megvagy? Eltűnt Gyerekek elnevezésű szolgáltatása a 116 000 hívószámon Európában másodikként lép be a kialakítandó hálózatba.
Ez a szolgáltatás segítséget nyújt azoknak a gyerekeknek, fiataloknak, akik azt fontolgatják, hogy elhagyják lakóhelyüket, mert kilátástalannak érzik helyzetüket, vagy már valamilyen okból elhagyták megszokott lakóhelyüket, anélkül, hogy gondozóik tudnák, hová mentek. Akkor is telefonálhatnak a fiatalok, ha nem tudnak, nem mernek, vagy nem akarnak visszamenni lakóhelyükre, esetleg gyakorlati és érzelmi támogatást várnak.
A hívószámot a felnőttek is tárcsázhatják, amennyiben hozzátartozóként vagy gyámként eltűnt gyermeket keresnek. A fiatalokkal hivatásszerűen foglalkozó szakemberek ugyancsak telefonálhatnak, ha gyerekeltűnési esettel foglalkoznak, vagy gyerek eltűnését kívánják megelőzni, esetleg gyakorlati és érzelmi támogatást várnak.
Az eltűnt gyerekeket segítő civil szervezetek Európában együttműködnek egymással, a nemzeti hatóságokkal, valamint a nemzetközi hivatalokkal és szervezetekkel annak érdekében, hogy az eltűnt gyerekek segítésére minél nagyobb intézményi, civil és lakossági erők mozduljanak meg, hogy egy-egy gyerek megtalálását, a gyerekeltűnések megelőzését, a tragédiák elkerülését Európában egységes rendszer segítse.
A Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány, különböző szolgáltatásain keresztül 1993 óta segíti a bajba jutott, problémákkal küszködő gyerekeket, és az érdekükben eljáró felnőtteket, szakembereket. A Kék Vonal kiemelt figyelmet szentel azoknak a fiataloknak, akik bármilyen szempontból nehéz helyzetben vannak.
Forrás: MTI