2024. november 22. - Cecília

Egészpályás letámadás a médiában

Úgy néz ki, hogy a 2008-as év nemcsak az interkulturális kommunikáció, a reneszánsz és a vizek éve Magyarországon, hanem az összefogásé is. Már szervezik a Sziget mínusz egyedik napjára a Magyar Dal ünnepét, és most megszületett a Médiaunió.
2008. május 27. kedd 15:59 - Pálfi Rita
Nem igényel hosszú magyarázatot megérteni, mekkora dolog, hogy Magyarország zenészeinek színe-java egy monstre koncerten igyekszik felhívni a figyelmet a magyar könnyűzene értékeire. A Médiaunió létrehozói még ennél is merészebbet álmodtak: egy egész éven keresztül igyekeznek egy társadalmi üzenetet koncentráltan eljutatni a magyar társadalomhoz. Vagyis a nyáron megszületett egy példaértékű összefogás a társadalmi tudatformálásért.

Üzenet a politikán és a gazdaságon túl

Ad Council
Az Ad Council (nyersfordításban) egy amerikai nonprofit szervezet, és a Médiaunióhoz hasonló módon társadalmi üzeneteket (ezeknek pártatlanoknak és országos jelentőségűeknek kell lenniük) közvetítésért hívták életre. Nem ők gyártják ezeket a hirdetéseket, tevékenységük a koordináció és az üzenet szétküldésében merül ki. Eredetileg War Advertising Council néven jött létre még 1942-ben mobilizációs célokra. A második világháború után kezdtek el olyan problémákra fókuszálni, amik békeidőben hangsúlyosak.

A Wikipedia angol szócikke alapján
A Médiaunió ötlete - már megint... – Geszti Péter agyából pattant ki, a kezdeti szervezési nehézségeken pedig a Szeretem Magyarországot klub segítségével jutott tovább. Az Egyesült Államokban már működik egy hihetetlen nagy médiaerőt képviselő, Ad Council nevű szervezet, akik társadalmi célú üzeneteket jutatnak el az amerikai állampolgárokhoz. Geszti szerint a Médiaunió segíthetne abban, hogy jobban boldoguljunk közös dolgainkkal a jövőben. Kiemelte azt is, hogy ez úton a média sokat visszaadhat a magyar társadalomnak, amely fogyasztóit adja.

A Médiaunió két párhuzamosan működő szervezetből áll. Az egyik egy alapítvány, ennek a kuratóriuma dönti el, hogy mi lesz az üzenet, mely köré egész éves médiakampányt rendeznek. A másik egy jogi személyiség nélküli klub, amit önkéntes alapon a médiumok hoztak létre egyenlő jogokkal, ők lesznek a témaválasztás előszűrői is.

Mi a magyar társadalom legégetőbb kérdése?

A vékony jég, amely akár az elcsúszás, akár a törés kockázatát hozhatja természetesen a témaválasztás. A hétfői startpisztoly eldördüléssel kezdetét vette a lakossági braimstorming: várják az ötleteket, hogy mi tartanak a magyar állampolgárok az ország legégetőbb társadalmi problémájának, amely alapos tudatformálás igényelne a Kárpát-medence területén belül. Bár a téma kiválasztásának első lépcsőfokánál tartunk, érdemes kicsit elgondolkozni, hogy mennyire nehéz kiemelni egy cseppet a tengerből.

Elhangzott például egy felvetés a sajtótájékoztatón, hogy el tudnák-e képzelni, hogy a dohányzás legyen például a központi téma. A válasz egyébként igen volt a szervezők részéről. De gondoljuk egy kicsit tovább. Két fontos aspektusa van a dohányzás témának: egyrészt az egészséges életmód kérdése, másrészt a környezetünkre való odafigyelésé is, hiszen e rossz szokással másoknak is árthatunk. Ha az első gondolatmeneten futunk tovább, eljutunk a mozgáshiány káros következményeihez, vagy akár a helytelen táplálkozáshoz. Ha a másodikon, akkor az egymásra való odafigyelés fontosságára, a másik tolerálására, de akár a gyengébbek védelmére is kihegyezhetjük ugyanazt az alapgondolatot. A nyertes téma kampányának kidolgozásába egyébként tervezik a kapcsolódó civil szervezetek bevonását, emellett professzionális PR-, és reklámügynökségek, vásárló ügynökségek és kutató cégek is segítik a társadalmi tudatformáló munkát.

Hogy pontosan mi is lesz az az üzenetet, amit az összefogásban valamilyen szinten résztvevő médiumok közvetíteni fognak, az a kuratórium döntésén múlik, melynek elnöke Schmidt Mária ( a többi tag: Hankiss Elemér, Kepes András, Novák Péter és Rudolf Péter). A lehetséges téma körülöttünk van. Témát bárki (magánszemélyek és civil szervezetek egyaránt) javasolhat a mediaunio.hu oldalon.

Schmidt Mária felhívta a figyelmet arra, hogy bár hangsúlyozottan politikai és gazdasági érdekektől elkülöníthető témákban gondolkodnak, a Médiaunió ugyanúgy politizál. Hiszen ez a szó szoros értelmében a polisz ügyeivel való foglalkozást jelenti, nem szabad leragadnunk annál, hogy ez csak az aktuális belpolitikai kérdéseket, a parlamenti pártok küzdelmét foglalja magában.

Mindenki hozza, amije van

Ami az unió tagjainak "kötelezettségeit" illeti: egymástól annyit kértek, hogy olyan látható mennyiségű felületben gondolkodjanak, amelyeket nagyobb hirdetőiknek szoktak biztosítani. De lényegében felajánlások vannak, konkrét megkötések nélkül.

Borókai Gábor ahhoz a szovjet vicchez hasonlította nagyságrendekben a kampányt, mikor a tévénézők Brezsnyevet látják beszélni egy adón, átkapcsolnak és a másikon is ez megy. Ez az összefogás elérheti ugyanezt a hatást. Megkerülhetetlenné tehetik a kiválasztott társadalmi üzenetet, aki médiafogyasztó, nem vonhatja ki magát alóla. Előzetes számításaik szerint 6 milliárd forint értékű direkt reklámkampányt kaphat a kiválasztott üzenet. Hangsúlyozott tény, hogy sem állami, sem civiltámogatást nem kérnek a kezdeményezés megvalósításához, a működési költségeit tagdíjakból fedezik. A hirdetőfelület pedig ugye háznál van. De ennél is tovább lehet menni: például az országos tévécsatornák vállalták, hogy a sugárzott sorozataik forgatókönyvébe is beépítik a tárgyalt témát. A lehetőség a még nem csatlakozó médiumok előtt is nyitott, bárki beszállhat a jelenleg körülbelül 200 tagos „klubba”.

Egy biztos, ha valóban megvalósul és sikeres lesz, amit a létrehozók megálmodtak a Médiaunióval kapcsolatban, az önmagában hordozhat egy nagyon fontos társadalmi üzenetet.

A Médiaunió tagjai
A Médiaunió alapító tagjai az RTL Klub, a TV2, a Magyar Televízió, az MTV Networks, a Sláger Rádió, az ESMA, az origo, az index, a Port.hu, a METRO, az Axel Springer, a Heti Válasz, a Népszabadság, a Pannon Lapok Társasága, az Est Csoport, a Hamu és Gyémánt kiadó, azt ARC Kft, az Europlakát, a Helyi Rádiók Országos Egyesülete és a Campus Média. A Ringier és a Klub Rádió pártoló tagként csatlakozott az alapítók köréhez.

A Médiaunió médiatámogatója jelenleg a Danubius Rádió, a győri Revita TV, a Professional Publishing Hungary Kft. valamint a Zalaegerszeg TV és az Unió partnerei közt tudhatjuk a Mediaedge:cia média kommunikációs ügynökséget, a Berg Médiát, a Média Insight-ot, a Szonda Ipsos Média-, Vélemény-, és Piackutató Intézetet valamint a Magyar Reklámszövetséget.

A tagság nyitott és folyamatosan bővül.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását