A csak QE2 néven emlegetett óriást a jelenleg 82 éves uralkodó avatta fel 1967-ben. A hajó több mint negyven évi szolgálat és 8 millió kilométer megtétele után nyugdíjba készül: novembertől Dubaj partjai előtt horgonyozzák le, és úszó luxusszállodává alakítják át.
A QE2-t egyébként nem a jelenlegi uralkodóról nevezték el. A Cunard hajóstársaságnak már korábban is volt egy ilyen nevű luxusgőzöse, amely a királynő néhány éve, 101 éves korában elhunyt édesanyja után kapta nevét, és a most végleg révbe készülő óceánjáró nevében a 2-es sorszám csak azt jelöli, hogy e néven ez a második hajó a cég flottájában.
A Queen Elizabeth 2 pályafutása nem volt mentes viharos, sőt háborús epizódoktól. Érték bombafenyegetések, egy ízben az amerikai partok előtt megfeneklett, 1982-ben pedig csapatszállítóvá alakították - ehhez hozzátartozott, hogy az elegáns sötétkék-fehér hajótestet a haditengerészetnél honos szürkére festették át -, és háromezer brit katonát vitt az argentinok által megszállt Falkland-szigetek háborús övezetébe.
Mára azonban végképp eljárt felette az idő, és nem elsősorban azért, mert a repülőgép szinte tömegközlekedési eszközzé vált.
A tengeri hajókázás manapság sokadik virágkorát éli, azonban a piacot ma már olyan óriások uralják, mint a Cunard 1 milliárd dollárért épített, 2004-ben szintén II. Erzsébet királynő által felavatatott jelenlegi zászlóshajója, a 150 ezer tonnás, 340 méter hosszú, 157 ezer lóerős Queen Mary 2, minden idők legdrágább, legnagyobb, leghosszabb, legmagasabb, legszélesebb és legerősebb tengeri utasszállítója.
A királynő hétfői southamptoni látogatása ugyanolyan szürke napra sikeredett, mint az 55 évvel ezelőtti koronázásé. Annak idején abból a meggondolásból választották ki a június eleji dátumot, hogy akkor biztos szép idő lesz - ám a több százezer alattvaló szakadó esőben volt kénytelen várni a nagy eseményt.
A két idős névrokont most is hideg, esős, szeles időjárás fogadta a dél-angliai kikötőben.