Ezer válasz a rákról
Visszajelzéseik alapján a rákbetegek és hozzátartozóik gyakran nem kapnak megfelelő tájékoztatást az ellátásuk során, ezért is szükség van a civil szervezetek szerepvállalására, profitérdekektől és marketingszempontoktól független betegtájékoztatásra.
2008. június 6. péntek 11:20 - Hírextra
A távkonzultáció nem helyettesítheti a személyes találkozást, ám segít érthetőbbé tenni a diagnózist és felkészülni a betegnek a következő orvosi vizsgálatra. Daganatos betegek és hozzátartozóik, valamint vélelmezett rákbetegség miatt szorongók immár ezer alkalommal kértek segítséget a Tűzmadár Alapítvány által működtetett, hirdetésektől és reklámoktól mentes www.rakgyogyitas.hu internetes portál onkológus szakértőitől.
Átlagosan minden egyes napon mintegy kétszáz ember szembesül a rákkal. Évente tehát 70 ezer új daganatos megbetegedést diagnosztizálnak Magyarországon, a betegség következtében több mint 30 ezer ember hal meg. Szükség van olyan fórumokra, ahol a betegek reklámoktól és hirdetésektől mentes felületen tájékoztatást kaphatnak az elérhető terápiákról. Ezt támasztja alá az is, hogy a Tűzmadár Alapítvány által 2006 novemberében a Magyar Klinikai Onkológiai Társaság (MKOT) szakmai partnerségével elindított www.rakgyogyitas.hu portált hónapról-hónapra egyre többen keresik fel. Az olvasók a rák figyelmeztető tüneteiről, a szűrővizsgálatokról és gyógymódokról, a kemoterápiák és sugárkezelések jellegzetességeiről, a mellékhatások csökkentésének lehetőségeiről juthatnak információkhoz.
A rákbetegségben nem elég a testet kezelni, ezért a Magyar Pszichoonkológiai Társaság (MPOT) szakmai támogatásával igyekszik az alapítvány segítséget nyújtani abban, hogy miként lehet a rákbetegség okozta traumát átvészelni, a szorongás helyett a gyógyulásra koncentrálni, a rákkal akár éveken, évtizedeken keresztül együtt élni.
A honlapon – a névtelenséget megőrizve – jelenleg immár ezer kérdés, valamint az azokra adott válaszok is olvashatók. Az oldalon az MKOT onkológus szakértői naprakész információkat nyújtanak, amelyek nemcsak az adott kérdező, hanem az oldal más látogatói számára is hasznosak lehetnek. A levelekből kiderül: az ellátás során sokszor nincs alkalmuk a betegeknek és hozzátartozóknak minden kérdést feltenni. Ennek egyrészt az orvosok leterheltsége az oka, másrészt a kórházi környezet jelentette stresszhelyzet miatt gyakran csak odahaza merülnek fel fontos kérdések.
Az internetes tanácsadás soha nem helyettesítheti a beteg és orvosa közötti személyes kapcsolatot, ez a kapcsolat viszont csak akkor jöhet létre, ha a betegek, illetve a panaszaik miatt aggódók mihamarabb rászánják magukat az orvosi konzultációra. A Tűzmadár Alapítvány a maga eszközeivel ezt igyekszik elősegíteni.
Forrás: MTI