Ötvenéves a hulahoppkarika
A videójátékok korában már nehéz elhinni, hogy egy egyszerű karika milyen szenzációs hódításra volt képes fél évszázaddal ezelőtt.
2008. június 19. csütörtök 17:20 - Hírextra
Richard Knerr és gyermekkori barátja, Arthur Melin egy ausztráliai iskolai sporteszköz mintájára alkotta meg a (magyar nevén) hulahopp műanyag karikát, amely Hulla Hoop márkanéven őrjítette meg a világot. A márka bejegyzésének éppen csütörtökre esik az ötvenedik évfordulója. (Szabadalmi jogot nem kaphattak a hulahoppra, mert a karika története több ezer éves, már az ókori Egyiptomban és Görögországban is használták.)
Egy évvel később a Wham-O cég már több mint százmilliót adott el belőle az amerikai piacon.
"Valódi amerikai árucikké vált" - fogalmazott Tim Walsh, a Knerrék vállalatáról könyvet író játéktörténész, akinek munkája októberben jelenik meg.
Hogy mennyire az volt, bizonyítja, hogy az egykori Szovjetunióban be is tiltották, mert az "amerikai kultúra ürességét" vélték felfedezni benne.
Aztán az a sors jutott neki, amit már ezernyi efféle játékmánia megélt: a családok becsben tartott játékai közül lekerült a pincébe vagy a garázsba, a többi megunt kacat közé.
A visszaesett kereslet csaknem víz alá nyomta Knerréket, de akkor előálltak a frizbi néven elhíresült repülő koronggal. Ennek azért már nem volt olyan kirobbanó sikere, de közben a hulahopp is visszakapaszkodott a kedvencek közé, ugyanis egy egyszerű újítással kis csapágygolyókat illesztettek a belül üres karikába, az így keletkező surrogó hang megint felkeltette a kihunyt érdeklődést.
Az emeryville-i cég a mai napig profitál a hulahopp-üzletből, bár azt nem árulták el, hogy például tavaly mennyi fogyott a - sokak által karcsúsító hatásúnak tartott, sporteszközként is használatos - játékból.
"Apám abban hitt, hogy minél egyszerűbb egy játék, annál jobb" - mesélte Knerr lánya. "Ha hazahozott egy játékot és mi nem találtuk ki, hogy mire való, akkor az a játék szerinte nem volt jó" - emlékezett.
Knerr idén hunyt el, üzlettársa és barátja, Melin, már hat éve nincs az élők sorában.
Ami pedig a hulahopp-mánia újjáélesztését illeti, nem is tűnik olyan képtelenségnek, mivel egy közelmúltban piacra dobott Nintendo videójáték is népszerűsíti, mint egészséges sportot.
Forrás: MTI