Európai autótulajdonosok helyzete
Mivel a Mol ezen a héten nem emeli a benzin árát, így van idő egy kis tájékozódásra Európa más országaiban is. Mennyibe kerül az üzemanyag, milyen költségei vannak egy gépkocsi üzembentartónak ma az Unióban.
2008. július 1. kedd 07:19 - Brousil Csaba
Benzin itt is, ott is Kezdjük a benzinárak helyzetével, hiszen manapság ez foglalkoztatja talán leginkább az autós közvéleményt.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium legfrissebb--2008. június 16.--adatai alapján, Magyarországon ezer liter, adókkal nem terhelt Euro-95-ös benzin ára 616,52 euró. Ezzel szemben az uniós átlag 651,13 euró. A velünk határos országok közül Románia a legolcsóbb 619,74 euróval. Szlovákiában ugyanez az összeg 620 euró, Csehországban 652,55, Szlovéniában 630,17 euró. Legdrágább Hollandiában a benzin, ott ezer liter Euro-95-ös 747,66 euróba kerül. Írországban a legolcsóbb, ott 579,63 euróba kerül.
Teljesen más kép rajzolódik ki előttünk, ha a jövedéki adókkal terhelt árakat vizsgáljuk. Ez Magyarországon szintén ezer literjével számolva az Euro-95-ös benzin estében 1256,94 euró. Ezzel szintén a középmezőnyben helyezkedünk el, de a környező országok áralakítása már más. 1300 euró alatt csak Románia és Szlovénia áll, előbbinél 1237, utóbbinál 1187 euró a szóban forgó üzemanyag. A legdrágább ebben a tekintetben is Hollandia 1681 euróval a legolcsóbb viszont Málta a maga 1090 eurós árfekvésével. Hazánkban jóval olcsóbb az üzemanyag ára, mint Németországban, Olaszországban, Dániában ahol ezer liter benzin ára 1500 euró fölött van.
Ez elég gáz! Gázolaj esetében is teljesen más a kép. Az ezerliterenkénti 760 eurós árnál még öt országban olcsóbb ez a típusú üzemanyag, mint hazánkban. A legolcsóbb Máltán, ott 689,25 euró, a legdrágább pedig Görögországban, ahol 854,69 euró az ár.
Az adókkal terhelt gázolaj árak esetében hazánk a tizenegyedik helyen áll 1339,2 eurós árral. Ezzel drágábbak vagyunk például Spanyolországnál, Szlovéniánál, a balti államoknál. Világosan látszik tehát, ahol magasabbak az állam adóigényei ott az üzemanyag-kereskedelem kisebb árréssel is beéri, de a fogyasztóknak a magas adók miatt effektíve több pénzt kell fizetniük, mint az olyan országokban, ahol az adó mértéke alacsonyabb.
Az Európai Unióban az üzemanyag jövedéki adó és áfa-köteles, ráadásul a legmagasabb áfakulcsot kell alkalmazni. Az üzemanyag nyersanyag árának növekedésével természetszerűleg nő az áfa „ára” is, így az állam nagyobb bevételekhez jut, de veszteségei is keletkeznek a vállalkozók áfa-leírásaiból és az állami volántársaságok plusz követeléseiből, melyekből a magas benzinárakat akarják kompenzálni.
A kötelezőt kötelező Miután megtankoltuk az autónkat még nem vehetünk részt vele a forgalomban. A műszaki kérdésektől, azok hátterének, árainak tárgyalásától most eltekintünk, de górcső alá vesszük a gépjármű felelősségbiztosítás európai helyzetét és az úthasználati díjak kérdését is.
A kötelező biztosítás európai képéről 2003 óta összehasonlító tanulmány nem készült. Ebből kiindulva azonban nemzetközi tanulmányok segítségével hozzávetőlegesen meg tudjuk mondani a környező országok árképzésének tendenciáit, összevetve a hazai adatokkal. A rendelkezésre álló adatok alapján hazánkban, Csehországban, Észtországban a kötelező átlagos ára 100-120 euró körül alakul. Ezzel szemben a többi uniós országban 200 euró alatt nincs kötelező biztosítás. Ausztriában és Németországban 240-295 euró között van a biztosítások ára, Olaszországban viszont 358 euró ez az átlag.
Az Eustat 2005-2006 közötti árkimutatása szerint az uniós átlag nem változott, egyes tagállamokban vannak kisebb eltérések. Olaszországban 5-6%-kal csökkentek az árak és ez mondható el Norvégiáról is, ott 1%-os mértékkel. Hazánk 5%-os eltérést mutat pozitív irányban, tehát nálunk drágulás következett be. A környező országokban, Romániában volt a legnagyobb mértékű 17-18%-os a drágulás.
Németeknél ingyen Végül vessünk néhány pillantást az európai utak használati díjaira is. A környező országok közül Szlovéniában július 1-én térnek át a kapus rendszerről az autópálya-matricás fizetésre. Fél éves matricát lehet majd csak kapni, melynek ára 35 euró lesz. Ez a közel 6 eurós (kb.1500 forint) havi ár nagyjából megegyezik a magyarországi nyári árképzéssel. Hazánkban május 1. és szeptember 30-a között a négynapos matrica ára 1530 forint, míg a kívül eső időszakban 1170 forint a tarfa. Horvátországban és Olaszországban kapus rendszert használnak, ott a különböző útszakaszok árait kell kifizetni, átlagban 5 eurót (1250 forint) száz kilométerenként. Németországban a legkedvezőbb a helyzet, mert ott ingyenes az utópályák használata. Ausztriában az egy hetes matrica ára 7,7 euró, ami körülbelül 1900 forint. Szlovákiában az ugyancsak egy hetes matrica ára 1275 forint, Csehországban 2400 forint.
Összességében elmondható, hogy mind a benzinár, mind a biztosítás díjak, mind az úthasználati költségek tekintetbe vételével egy jármű üzemeltetése nem tartozik a kifejezetten olcsó mulatságok közé. Itthon biztosítással, egy négynapos matricával és egy átlagos 50 literes tankkal, útra készen 40000 forintból jövünk ki. Ugyanez a szomszédos országoknál, Csehország, Szlovénia, Horvátország nagyjából ugyanennyit tesz ki, míg Ausztriában és Németországban ez majdnem pontosan 78000 forintba kerül. Olaszországban pedig a magasabb benzin és biztosítási díjak miatt közel 100000 forint a végösszeg.