Helyből felszálló vállalati gépek
A repülőgép-fejlesztők úgy látják, hogy már van kereslet hat-tíz személyes, a hangnál gyorsabb igazgatósági "szolgálati" repülőgépre. A tervek szerint két-három év múlva több ilyen között is választhatnak az érdeklődők, kettőnek a tervezése pedig előrehal
2008. július 2. szerda 09:56 - Hírextra
Az amerikai SonicBlue nevű gép utazási csúcssebessége a hangsebesség 1,6-szerese lesz. Ennél a sebességnél (a hang sebessége a tengerszinten körülbelül 1200 km/óra, a hőmérséklettől függően) a levegő surlódási hőjétől a gép még csak annyira melegszik fel, amit a jelenlegi könnyűfém és műanyag szerkezeti anyagok a szilárdságuk csökkenése nélkül is elviselnek. (Ezért ekkora a csúcssebessége a mi Gripen vadászainknak is.) A Maine állambeli Falmouth-ban (USA) készülő gépet két, Rolls-Royce gyártmányú gázturbinás sugárhajtómű hajtja előre, és két és fél óra alatt átérhet New Yorkból Londonba. S ami még fontosabb, a vállalati felhőkarcoló tetejéről indulhat, és akár egy londoni a szálloda parkolónak kiképzett tetején is landolhat. Képes lesz ugyanis helyből, függőlegesen emelkedni és leszállni, akár a helikopterek. Ehhez a széles szárnyaiba szerelt 1,3 méter átmérőjű, soklapátos rotorjait használja, amelyeket ilyenkor a villanymotorjuk pörget. Azokat viszont a gázturbinákra kapcsolható áramfejlesztő látja el árammal. Felemelkedés után átkapcsolják a gázturbinát sugárhajtásra, és a rotorokat a szárnyfelületbe simuló lemezekkel fedik be. A függőlegesen repüléskori stabilitás érdekében gép szárnyait nem hátra, hanem előre "nyilazták", és elöl is lesz farka, azaz magassági kormányfelülete (akárcsak a Gripeneknek), hogy könnyebben lehessen őket kormányozni.
A SonicBlue tehát hibrid-hajtású légijármű. Ez a megoldás sem egészen újdonság, hiszen a mai utasszállítókat a reptéren álláskor a törzsük végébe szerelt kis gázturbinával hajtott generátor látja el árammal.
A másik VTOL (Vertical take-off and landing=függőlegesen fel-leszállás) gépet a nemrégiben létesített Bauhaus Luftfahrt bajor alkotó-gyártó konzorcium tervezte azzal a céllal, hogy a vállalati központokból,a városok belterületéről gyorsabban kijussanak az utasok a reptérre, ahonnan repülhetnek tovább a vállalati kis business-jetjeiken, sugárhajtású utasszállítóikon. A Kipper (Billenő) nevű kis gépet három légcsavaros gázturbina hajtja 450 km/óra sebességgel előre. A fel- és leszálláshoz azonban a szárnya a légcsavaros hajóműveivel együtt függőlegesbe állítható, majd kellő magasság elérése után "menet"-be, vízszintesbe billenthető. Ezt a megoldást már alkalmazzák az amerikai V-22 Osprey katonai szállítógépen.
A Kipper további különlegessége, hogy nincs utaskabinja. Azt egy, a gép hasa alá kapcsolható áramvonalas, és kényelmes lakókocsira emlékeztető utaskonténer helyettesíti, amit előzőleg a városközponti talajon, illetve a vállalati irodaépület tetején a magas kerékszárakon álló Kipper alá gördítenek. A reptéren aztán lekapcsolják, elgördítik és egy, a városba tartó utasokat szállító másik konténert akasztanak a helyére.
Forrás: MTI