Nem emelik a dugódíjat
Elveti elődje tervét Boris Johnson londoni polgármester, a benzifaló autók után így nem kell háromszoros dugódíjat fizetni, a legkevésbé környezetszennyező kocsik sofőrjei pedig nem kapnak mentességet.
2008. július 8. kedd 15:50 - Hírextra
A májusban megválasztott konzervatív polgármester elődje, Ken Livingstone napi 8-ról 25 fontra (7260 forint) emelte volna a kilométerenként 225 grammnál több széndioxidot kibocsátó, illetve a 3000 köbcentis hengerűrtartalomnál nagyobb motorral felszerelt autók után fizetendő díjat, a 125 grammnál kevesebbet kibocsátó autókkal viszont ingyen lehetett volna behajtani a belvárosi dugódíjövezetbe.
A Livingstone-féle városvezetés februári becslése szerint a bő háromszoros díj az autósok 17 százalékát érintené, és alig 2 százalék mentesülne a fizetés alól.
Az új rendszer idén októberben lépett volna életbe, az új polgármester viszont lefújta a tervet. Boris Johnson érvei szerint az emelés aránytalanul terhelné a családokat és a kis- és középvállalkozásokat, a díjfizetés alóli mentesség pedig tovább súlyosbítaná a közlekedési helyzetet.
"A javaslat kisautók ezreit engedte volna be ingyen a díjköteles övezetbe" - mondta Johnson a közszolgálati BBC-nek. A javaslat elvetésével továbbá súlyos milliókat lehet megspórolni a városnak - mondta a polgármester.
Az előző vezetés tízmillió fontot szánt a rendszer átalakítására, a Porsche autógyárnak pedig szakértők szerint hatszámjegyű összeget kellett volna fizetni perköltség gyanánt.
A német luxusautógyár februárban fordult bírósághoz arra hivatkozva, hogy a tervezett dugódíjreform aránytalanul és igazságtalanul sújtaná a Porsche-tulajdonosokat.
"Mindig is tudtuk, hogy nekünk van igazunk. A Porsche büszke, hogy segített megakadályozni ezt a politikailag motivált adóemelést, amely kárt okozott volna az autósoknak" - reagált Johnson bejelentésére Andy Goss, a Porsche brit vezérképvisletének vezetője.
Londonban 2003-ban, a munkáspárti Ken Livingstone első polgármesteri ciklusában vetettek ki behajtási díjat a belvárosba igyekvő autósokra, és ennek következtében 15-20 százalékkal csökkent a forgalom.
A fizetőövezetet azóta jelentősen kiterjesztették, a díjat pedig emelték. Johnson már a választási programjában leírta, hogy győzelme esetén nem vezeti be a szigorítást. Livingstone szerint utódjának döntése "újabb csapás London, a klímaváltozás elleni harcban és a környezetvédelemben élenjáró világváros ellen."
Forrás: MTI