Biológia, fizika, kémia: massza?
Nemzeti Pedagógus Műhely megdöbbenéssel értesült az Oktatási Minisztériumnak a napokban nyilvánosságra hozott elképzeléséről. Az oktatási miniszter által előadott terv szerint a fizika, a kémia és a biológia tantárgyakat egy integrált tantárggyá olvasztan
2008. július 9. szerda 19:40 - Hírextra
Az a terv teljesen mellőzi a szakmai-tudományos megalapozást, figyelmen kívül hagy alapvető pedagógiai szempontokat, bevezetése az oktatás színvonalának további romlását eredményezné. Felszólítjuk a szakmai szervezeteket, hogy egyértelműen és határozottan utasítsák el a miniszter javaslatát.
A tárca elgondolása nem új. Magyar Bálint előző oktatási miniszter több alkalommal nyilatkozott erről a tervről, amely azt sejteti, hogy az oktatás ma is (a már formálisan kormányon kívüli) SZDSZ irányítása alatt van. A tantárgyak összevonása illeszkedik ahhoz a folyamathoz, amely a megalapozatlan integrációt, az érettségi elértéktelenedését, a bolognai folyamat elsietett és előkészítetlen bevezetését, tudás helyett az ún. kompetenciaalapú tanítást, az iskolai fegyelmezetlenséget, iskolán belüli tettlegességet eredményezte. Az oktatást ebbe, a meggyőződésünk szerinti veszélyes, a kalandorság határait súroló intézkedéssorozatba nem szabad belehajszolni.
Határozott szakmai véleményünk, hogy a természettudományos tantárgyak összevonását tudományos, pedagógiai szempontból semmi sem indokolja. A fizika, a kémia és a biológia összevont oktatását mindössze néhány lózungra és egy-két irreális óhajra nem lehet alapozni.
Lehetetlennek tartjuk az olyan kísérletet, amely az ilyen munkára kellőképpen nem felkészült tanárok vezetésével több tízezer diákra terjed ki. Ennek kétes kimenetele jelenti a legnagyobb veszélyt, amelyet az az ígéret sem kompenzál, hogy mindez nem jár óraszámcsökkentéssel, tanárok elbocsátásával, tanári karrierek megtörésével.
Megbocsáthatatlannak tartjuk, hogy azokat az iskolákat, amelyek részt vesznek ebben a kísérletben, jutalmaznák, ezzel mintegy korrumpálnák.
Sem a jelenlegi, sem az előző oktatási miniszternek nincs semmilyen természettudományos képesítése. Ezért különösen sértő a miniszter stílusa, aki a tervezettel szembeni aggodalmat egyszerűen butaságnak minősíti.
A Nemzeti Pedagógus Műhely ezért felszólítja az oktatási tárcát, hogy hagyjon fel eme újabb kiérleletlen ötletének a megvalósításával, és felkéri a tudományos élet képviselőit, a Magyar Tudományos Akadémiát, a felsőoktatási intézményeket, a tanárokat és szülőket, hogy közös erőfeszítéssel tántorítsuk el a kormányt ennek az újabb, reformnak nevezett ballépésnek a megtételétől.
Kiadó: Nemzeti Pedagógus Műhely
Forrás: MTI